2016-06-18

Gustav jagar spöken

gustav, katt
Gustav jaga spöken. Foto. ©nini.tjader.2016
Gustav, grannens hankatt var riktigt spattig häromdagen. Dagen innan såg han en råtta i bullerstaketet och har sen dess bevakat allt som rör sig. Eller som han tror rör sig.

Häromdagen låg han och sov på min soffa när han plötsligt for upp och jagade ut genom altandörren och såg sig omkring, och sen in igen och började bevaka de bokhyllor som är närmast altandörren. Och han gjorde allt för att komma bakom och/eller under dem. Han trodde det var något bakom/under mina bokhyllor.

gustav, katt
Gustav jagar spåken. Foto. ©nini.tjader.2016
Naturligtvis fanns det inget under/bakom bokhyllorna. Lyste till och med med ficklampa under och bakom för att se om Gustav hade rätt eller jag.

gustav, katt
Gustav jagar spöken. Foto ©nin9.tjader.2016
Men han gav sig inte. Länge låg han där med nosen in under bokhyllan.

Då fick han en skiva rökt skinka av mig – han älskar rökt skinka. Först då kunde han glömma bort det där med om det fanns något bakom eller under bokhyllorna.

gustav, katt
Gustav i korgstolen i sovrummet. Foto: ©nini.tjader.2016
När skinkan var uppäten gick han och lade sig i korgstolen i sovrummet. Så småningom somnade han. Men var gång därefter, när han vaknat, var han bara tvungen att kolla under skåpet om det fanns något där…

Så vad såg han egentligen? Förmodligen en fågel lite för nära den öppna altandörren. De kommer väldigt nära ibland. Någon råtta eller mus eller fågel bakom bokhyllorna har jag inte sett till…

gustav, katt
Gustav i korgstolen. Foto. ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar