2016-07-05

100 gram rabarber var

raberber
Rabarberboxen 2016 Foto. ©nini.tjader.2016
Vi, dvs grannen och jag, har två rabarberplantor i en odlingsbox. De blev inte mycket större än så här i år heller…

rabarber
100 gram rabarber var. Foto: ©nini.tjader.2016
Så i förrgår skördade vi den rabarber som fanns. Det blev cirka 100 gram var… Vad gör man med 100 gram rabarber?

rabarberkompott
Rabarberkompott. Foto: ©nini.tjader.2016

Jo, jag gjorde rabarberkompott (eller vad man ska kalla det). Eftersom jag i förra veckan gjorde rabarberkompott efter det här receptet, men på mycket mer rabarber köpt i butiken, gjorde jag en liknande variant på den här lilla mängden rabarber.

0,5 dl syltsocker
0.5 dl muscovadosocker
1 dl vatten
100 gram rabarber skruven i små bitar
kanel (jag glömde ha i kanel men det går lika bra utan)

Koka upp rabarbern i vattnet. När den börjar mjukan häll i de 2 olika sorternas socker. Låt koka i cirka 10 minuter eller till rabarbern löst upp. Låt svalna. Jättegott till vaniljglass.

Nu är odlingsboxen med rabarber tom. Förhoppningsvis kommer det upp mer efter ett tag?

odlingsbox
Tom rabarberbox. Foto: ©nini.tjader.2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar