2016-07-15

Hallonmuffins

hallonmuffins
Hallonmuffins. Foto: ©nini.tjader.2016

Eftersom vi i år har rätt mycket hallon på våra buskar, tänkte jag efter tre dagars skördande, att jag skulle göra något med hallonen, förutom att äta dem som de är. Valet föll på hallon-muffins. Googlade fram ett par recept som jag kombinerade med varandra. Eftersom jag inte hade någon mjölk hemma tog jag creme-fraiche istället. Det gick bra det också.

Ingredienser

2 ägg
2dl strösocker
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
50 g smör, smält
1,5 dl mjölk (eller creme fraiche)
100 – 150 gram hallon, frysta eller färska

hallonmuffins
Färdiga hallonmuffins. Foto: ©nini.tjader.2016

Gör så här

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa ägg och strösocker pösigt i en bunke.
3. Blanda i de torra ingredienserna.
4. Tillsätt det smälta smöret och mjölken/creme fraiche.
5. Ställ ut muffinsformarna på en ugnsplåt eller i en muffinsplåt. Det blir cirka 16 muffins.
6. Fyll formarna med smet till 3/4.
7. Dela hallonen i mindre bitar och lägg på ca 2-3tsk hallon på varje muffin.
8. Grädda muffinsen mitt i ugnen i ca 20 minuter. Låt dem svalan. Pudra över florsocker.

hallonmuffins
Färdiga hallonmuffins. Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar