2016-08-17

Att köpa plantor

Trädgården, Ösmo Plantshop
Ösmo Plantshop, del av trädgården. Foto. ©nini.tjader.2016
Att köpa plantor är kanske inte det man tänker på så här års när hösten finns runt hörnet, men mycket kan man faktiskt köpa så här års och plantera till hösten för att ha glädje av nästa år. Och jag älskar att besöka plantshoppar…

Trädgården, Ösmo Plantshop
Ösmo Plantshop, del av trädgården. Foto. ©niuni.tjader.2016
Där jag bor, Tumba strax utanför Stockholm, har jag ett par ställen att välja bland för plant-inköp.
Ett av dem är Bauhaus i Alby. Mycket begränsat utbud, och de tror att säsongen för uteväxter är slut runt midsommar. En del inneväxter. Kvalitén på deras växter varierar. Ibland bra, ibland dåliga.

krukor och fat, Ösmo plantshop
Krukor och fat, Ösmo Plantshop. Foto: ©nini.tjader.2016
Ett annat är Plantagen i Slagsta/Fittja. De är bra på perenner, urusla på sommarblommor (de sköter helt enkelt inte om dem som de ska – antingen är de dränkta i vatten eller så är de kruttorra). De har hyfsade krukväxter, men sortimentet är något begränsat. Dvs. många krukor med samma växt, men kanske inte så många sorter. Buskutbudet är också väldigt begränsat. Hur det är i andra Plantagen-butiker förutom den i Slagsta, har jag inte en aning om.

krukor och fat, Ösmo plantshop
Krukor och fat, Ösmo Plantshop. Foto: ©nini.tjader.2016
Favoritstället är Zetas, en bit från Ikea Kungens Kurva. Zetas har ett jättebra sortiment, alltid friska och välskötta växter, kunnig och hjälpsam personal. Och till och med en och annan inneblomma. De är dock dyrare än de stora kedjorna, som Plantagen och Bauhaus. Men det är värt det eftersom kvalitén på växterna är så bra. Och så varierar utbudet och plantsorterna över säsongen med det som är aktuellt just då. De är bra både på perenner, sommarblommor, buskar och mindre träd. Deras fik är också bra, men kanske lite dyrt.

vegetarisk buffé, Ösmo Plantshop
Vegetarisk lunchbuffé, Ösmo Plantshop. Foto: ©nini.tjader.2016
I helgen som gick besökte grannen och jag ett för mig nytt ställe, Ösmo Plantshop. Visade sig vara ett populärt ställe för att äta vegetarisk lunchbuffé. Supergott. Deras trädgård och växtutbud var stort och varierat, liksom sortimentet av krukor och fat i keramik.

Ösmo Plantshop, växthuset
Växthuset, Ösmo Plantshop. Foto: ©nini.tjader.2016
Deras växthus hade massor av intressanta krukväxter, inklusive alla de som för närvarande är mest populära. De har också en välsorterad shop med tillbehör för växter både inne och ute. De sålde till och med fiskar för dammar… Trevligt ställe. Men kräver bil för att komma dit.

kaktus
Kaktusar, Ösmo Plantshop. Foto: ©nini.tjader.2016
Det har hänt att jag även köpt plantor via internet. Då kan resultatet vara hur som helst när det kommer fram, men hitintills har jag haft någorlunda tur. De internet-butiker för plantor jag handlat hos är Odla.nu och Vivara.se. Hos Vivara köper jag annars fågelmat för trädgårdsfåglarna, men de säljer även plantor.

hibiscusblomma
Hibiscusblomma, Ösmo Plantshop. Foto: ©nini.tjader.2016
Nej, jag är inte sponsrad. Tänkte bara berätta var jag köper mina plantor. Det händer att jag även köper en och annan planta hos antingen ICA Maxi eller ICA Solbo. Där kan man verkligen prata om begränsat och säsongsanpassat sortiment, men helt OK för de begränsade inköp jag gjort där (typ petunior eller tagetes eller penséer tidigt på våren…).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar