2016-08-28

Grönsaker i ugn

ugnsgrönsaker
Grönsaker för ugnsrakning. Foto. ©nini.tjader.2016

Något jag ofta lagar till är grönsaker i ugn.

Ingredienser

Lök
Morötter
Palsternackor
Randiga rödbetor
Potatis
(en burk krossade tomater)

Gör i ordning ungefär lika mycket av varje grönsak du använder. Du kan använda purjolök istället för lök. Här använde jag små steklökar, men vanligen använder jag vanlig gul lök, skuren i klyftor. Du kan också ha i färska champinjoner. Och rotselleri. Egentligen kan du använda vilka hårda grönsaker du vill.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Skala och skär alla grönsaker i lite större bitar. Helst samtliga i ungefär samma storlek. Lägg alla i en ugnsform.

kryddörter
Persilja, citrontimjan, rosmarins och vitlök. Foto. ©nini.tjder.2016

3. Hacka kryddörter och strö över grönsakerna. Här har jag använt persilja, citrontimjan, rosmarin och vitlök. Vitlöken pressar jag över och blandar ner bland grönsakerna.
4. Salta och peppra och strö även över lite chiliflakes.
5. Häll över olivolja.

ugnsgrönsaker
Färdig att sätta in i ugnen. Foto. ©nini.tjader.2016

6. Blanda alltihop.
(Ibland häller jag över en burka krossade tomater också).
7. Sätt in i mitten av ugnen, och låt stå i cirka 35-40 minuter. Hur lång tid det tar beror på vilka grönsaker du använder och hur stora bitar du skurit dem i.

ugnsgrönsaker
Färdiga ugnsgrönsaker. Foto: ©nini.tjader.2016
Jag äter dem ofta som de är med ett par steka ägg kryddade med paprikapulver till.

stektägg
Stekta ägg med paprikapulver. Foto. ©nini.tjader.2016

Naturligtvis kan du äta dem med korv, kött, fisk eller vad du vill till.
Jag gör alltid en stor panna med ugnsgrönsaker och fryser sedan in i portionsförpackningar. Bekvämt nötta gång du vill ha det. Värm i mikron.

ugnsgrönsaker
Ugnsgrönsaker med stekta ägg. Foto. ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar