2016-11-01

Efter första frosten

fågelbad
Fågelbad med is. Foto: ©ninitjader.2016
Natten till igår kom den första frosten.
Det blev is på fågelbadet.
Snart måste jag ta in det så det inte fryser sönder.
Hur ger man fåglarna vatten på vintern när vattnet fryser?
Ja, det är små blåklockor som blommar precis bakom fågelbadet…

krasse
Fryst krasse. Foto. ©nini.tjader.2016
Krassen gillade inte frosten.
Den säckade totalt ihop och kom inte igen senare under dagen (igår) när solen sken. Fr nog acceptera att det är slut för säsongen med krassen.

krasse
Fryst krasse. Foto: ©nini.tjader.2016
Men stockrosen blommar fortfarande och verkar inte speciellt berörd av frosten.

stockros
Stockros, 2016-10-31. Foto. ©nini.tjader.2016
Idag i ösregnet blommar den fortfarande och ser lika fin ut. Fler blommor har till och med slagit ut idag.

snöpinnar
Snöpinnarna på plats. Foto: ©nini.tjader.2016
I söndags satte vi ut "snöpinnarna". Häromåret köpte föreningen in en massa snöpinnar och satte ut på strategiska ställen för att inte planteringar med mera skulle plogas över när snön kom. Problemet var att vi inte fick behålla pinnarna. Ungarna som passerade området på väg till och från sina skolor ryckte upp dem och kastade dem lite varstans efter att de lekt med dem. Därefter satte vi inte upp några snöpinnar igen. Vi har dock lånat 4 stycken för att avgränsa mot våra planteringar som ligger precis vid en av föreningens platser för avstjälpning av snö.

kärleksört
Kärleksört. Foto: ©nini.tjader.2016
Kärleksörten är nu mörkröd och dess blad börjar gulna. Jag brukar låta den stå kvar där den växer över vintern. Först till våren tar jag bort de då vissna blommorna. Då har redan nästa års blomanlag visat sig i marknivån. De blir större för varje år som går.

klätterhortensia
Klätterhortensia. Foto. ©nini.tjader.2016
Klätterhortensian på baksidan av min uteplats har gjort sitt för i år. Nu har alla bladen fallit av och ligger som en gul matta på marken. Den blommade inte i år heller. Får se hur det blir nästa år. Det sägs att det kan ta upp emot fem år från plantering tills den blommar… Det borde vara nu till våren.

timjan, mynta
Kryddor. Foto: ©nini.tjader.2016
Krydd-rabatten på baksidan är det full fart på. Jag har skördat myntan två gånger och torkat och nu kommer det nytt vid marken. Är i valet och kvalet om jag ska skörda de två timjansorterna (en vanlig och en citrontimjan) och torka eller inte, eller skörda på plats. Den har stått där i ett par år nu och växer bra i den magra jord där den (och myntan) står).

odlingsbox
Odlingsboxen. Foto: ©nini.tjader.2016
Odlingsboxen på baksidan ser ödslig ut efter att jag skördat all persilja och alla gräslök och fryst in. När trädet bredvid den togs bort fick allt annat fart. Exempelvis den frösådda mangolden… Hela 3 plantor… Och den franska dragonen i övre högra kanten på bild kommer igen nu också. Den skördade jag och torkade för ett par veckor sedan.

citronmeliss
Citronmeliss. Foto. ©nini.tjader.2016
Citronmelissen i samma odlingsbox klippte jag ner och torkade för ett par veckor sedan. Men den har vuxit som bara den sen dess… Måste nog skörda den en gång till innan kyla och snö tar den.

aronia
Aronia. Foto: ©nini.tjader.2016
Aroniabuskens löv har fallit till marken. Den hade de mest fantastiska färger innan löven föll. Bären sitter fortsatt kvar på busken. Verkar inte vara en enda av fåglarna som gillar aronia-bär… Har smakat dem. Lite väl kärva för min smak. Det här är buskens första år så det hr är alla bär den har. Räcker knappast till någon sylt eller så om man inte blandar ut med andra bär. Men hur blir de som sylt? Ätbart?

spirea
Buskar. Foto: ©nini.tjader.2016
Till och med lilla spireabusken har vackra färger i år. Den har vuxit sig stor också så jag kanske borde klippa den något för att få bättre form på den. Lite sent kanske… Vänta till i vår?

Busken till vänster om den, som har stora vita plym-blommor på sommaren, kommer att vissna ner helt till marken. Den går så varje år och börjar om på nytt på våren. I år var den jättestor. Kan man inte tro nu.

lammöron, alunrot
Lammöron och alunrot. Foto: ©nini.tjader.2016
Jätte-lammöronen till vänster ser lite ledsna ut efter mjöldagg och regn men jag hoppas de ändå blir bra till våren. De två alunrot-plantorna hör, en grön och en lila, blommar igen. Den gröna är ny för i år. Den lila har redan överlevt en vinter här.

bergklint, silverarv
Bergklint och silverarv. Foto: ©nini.tjader.2016
Mitt i allt det höstiga blommar bergklinten och silverarven bredvid den har aldrig sett bättre ut.

svamp
Grön svamp. Foto: ©nini.tjader.2016
Längs kanten på odlingsboxen där rabarbern bor har det åter igen dykt upp gröna svampar. Det är nog tredje året i rad det kommer grön svamp där. Ser extremt giftig ut… och det tror jag också att den är.

rabatt
Alunrot, sippa, lavandel…
Annat i rabatten som lever och för närvarande mår bra är den orange alunroten, sippan till vänster, lavendeln och den om planterade gröna växten i mitten som jag aldrig minns vad den heter… (den brukar få röda blommor på rätt höga stänglar). Med lavendel vet man aldrig om den överlever till nästa år eller inte. Den går nu mot sin andra vinter. Om den inte klarar vintern får det bli ny lavendel här i vår.

vallmo
Jättevallmo? Foto: ©nini.tjader.2016
Jag hällde ut ett par påsar frö till jättevallmo i den stora rabatten närmast parkeringen för ett par veckor sen. Är det här (ovan och nedan) de som kommer upp? Hur många blir det något av när man sår typ 1000 frön? Har aldrig sått vallmo förr. Jag sådde inte alla 1000 frön här. En del finns i de två nya rabatterna längs bullerstaketet och den utanför ingången till min uteplats.

vallmo
Jättevallmo? Foto: ©nini.tjader.2016
Nu är det bara att vänta på snön och den riktiga kylan.

rabatt
Rabatten på hörnet utanför mitt kök. Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar