2016-11-30

Julen smyger sig på

juldekorationer
I mitt kök. Foto. ©nini.tjader.2016
Snön kom, försvann, och kom igen.
Julen smyger sig på och dekorationer jag aldrig använder under resten av året kommer fram.

träljusstake, ljuskrans
I mitt kök. Foto: ©nini.tjader.2016
Stora, röda träljusstaken är framtagen. Och kransen med plats för fyra ljus.

adventsljusstake
I mitt kök. Foto. ©nini.tjader.2016
Adventsljusstaken – i alla fall den ena, den andra får stå kvar i förrådet – är framtagen och första ljuset har varit tänt. I botten av den har jag en slinga med små röda kulor och sen silverkulor, matta och blanka, modell mindre. Ingen mossa som kan brinna.

julstjärna
I mitt kök. Foto: ©nini.tjader.2016
I det enda köksfönstret lyckades jag klämma in en vit julstjärna (från Ikea för ett antal år sen, men de säljer en liknande i år igen).

elljusstake
I mitt kök. Foto: ©nini.tjader.2016
I det andra köksfönstret klämde jag in elljustaken (från Ikea) mellan fönstret och blommorna. Ser bättre ut när det är mörkt ute och ljusen är tända än i solskenet i morse.

julkärve
I mitt kök. Foto: ©nini.tjader.2016
På fönsterbrädan i söderfönstret fick jag också in kärven med fågel i som jag köpte på julmarknaden på Taxinge Slott för ett antal år sedan.

hjärta, fönsterdekoration
I mitt kök. Foto: ©nini.tjader.2016
I söderfönstret fick jag rum med ett litet hängande hjärta med värmeljushållare. I brist på julstjärna här så får det duga med det.

hjärta
I hallen. Foto: ©nini.tjader.2016
I hallen hängde jag bara upp en lång slinga i dörren mellan hallett och hall 2 med röda hjärtan. Det räcker så.

fönsterdekorationer
I vardagsrumsfönstret. Foto: ©nini.tjader.2016
I vardagsrumsfönstret finns två stora röda julkulor med guldglittrande mönster plus en rund kula med belysning och en droppe, också den med belysning i. Den runda kulan med belysning kommer från Rusta, de röda kulorna har några år på nacken och kom ursprungligen från Åhléns. Dropp-belysningen är från MIO för åtskilliga år sedan. Lilla lyktan på fönsterbrädan kommer från Indiska.

gardindekoration
I vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2016

Vid dörren ut till uteplatsen bytte jag de vita gardinerna mot en vit och en mörkröd panlegardin och hängde en jul-aktig slinga på den vita som dekoration.

ljushus
I vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2016
På låga Billy-bokhyllan i vardagsrummet har jag lagt till två keramikhus i rött som bara står där över julen. De köpte jag till förra julen i Pias shop. Affischen är en rysk första-maj affisch.

adventsbarn
I vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2016
På lilla soffbordet brevid fotöljen har de fyra adventsbarnen (Lisa Larson) fått ta plats tillsammans med brickan med mässingsljusstakar som fått jul-manschetter.

julstjärna
I vardagsrummet. Foto. ©nini.tjader.2016
På lilla vägghyllan bredvid TV-n fick den konstgjorda julstjärnan ta plats.

ljus
I vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2016
På ljusbrickan på soffbordet har jag kompletterat med en ljusstake med romb-formad korg från Rusta. Korgen har jag fyllt med julkulor i rött, vitt och silver. Den kan annars, och på anddra säsnger, innehålla vad som helst som man vill ha där.

ljusstake
I vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2016
Här syns ljustaken med korg lite närmre. Rade med de vita ljushållarna på bordet är ursprungligen från Ikea. Det var länge sen jag köpte den.

kuddar, schäslong
I vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2016
Kuddarna i schäslongen har uppdaterats med en med stora röda rosor. Den köpte jag på Indiska för flera år sedan. Man vill ju ha i alla fall LITE rött i inredningen i jultider…

stadssilhuett
I vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2016
Men belysta stadssilhuett (från Ikea) har i år fått stå i bokhyllan i vardagsrummet. Jag gilalr den här och önskar jag hade en bättre plats för den.

julstjärna
I sovrummet. Foto: ©nini.tjader.2016
Den stora julstjärnan, som förra året fanns i ena köksfönstret, hängde jag i år i sovrumsfönstret. Det var det enda fönster där den fick plats. Den passar bra här. I övrigt finns inga som helst juldekorationer i sovrummet.

rödamaryllis, merrychristmas
Amaryllis Merry Christmas i köket. Foto: ©nini.tjader.2016
De röda amaryllisarna, Merry Christmas heter de, i köket har vuxit en bit sen sist och är på god väg. Även den vita, Alfresco, i vardagsrummet är på god väg upp. Har hittat dess stödpinne men vntar lite till innan jag sätter dit den. Nu är de framme i ljuset och får vatten när det behövs. Verkar som om amaryllisarna kommer upp i bättre tid i år än tidigare, det vill säga inte för tidigt.

Den uppmärksamme ser i bakgrunden att jag ännu inte fixat till mina orkidéer… men snart så. De har alla knoppar på gång men det dröjer innan det blir blommor av dem.

vitamaryllis, alfresco
Vit amaryllis Alfresco. Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar