2016-12-18

Det doftar gott i köket

Vit hyacint "White Pearl",
Vit hyacint "White Pearl", 2016-12-12. Foto: ©nini.tjader.2016

Det doftar gott i köket… och det är varken av mat eller bakning.
Sist grannen och jag var hos Plantagen köpte jag tre stycken vita hyacinter. "White Pearl" heter sorten och den utger sig för att ha svag doft. Hörde innan dess i ett program på TV att de vita har svagare doft än de andra färgerna.

Vit hyacint "White Pearl",
Vit hyacint "White Pearl", 2016-12-15. Foto: ©nini.tjader.2016
Med flit köpte jag dem med så liten blomma som möjligt för att de skulle räcka länge. De står på mitt köksbord. Det är förhållandevis ljust där mellan de två fönstren.

Vit hyacint "White Pearl",
Vit hyacint "White Pearl", 2016-12-15. Foto:©nini.tjader.2016
Planterade dem i en zink-kruka jag haft länge. Leca-kulor i botten eftersom det inte finns någon avrinning på krukan, sedan vanlig planteringsjord. Hade tänkt gå ut och gräva upp lite grön mossa ur gräsmattan utanför, men det sket sig. Det började snöa och blev dessutom kallt så mossan frös och försvann under snön. Nu kanske det går för vädret har svängt igen.

Vit hyacint "White Pearl",
Vit hyacint "White Pearl", 2016-12-15. Foto: ©nini.tjader.2016
Den i mitten var snabbast på att börja slå ut. I det stadiet doftade den inte med mindre än att man satte näsan direkt i blomman. Då hade den fortfarande "svag doft".

Vit hyacint "White Pearl",
Vit hyacint "White Pearl", 2016-12-17. Foto:©nini.tjader.2016
Igår hade alla tre slagit ut. Och doften sprider sig i hela köket och ut till min arbetshörna utanför köket. Förmodligen känns doften även i första hallen när man kommer in genom dörren utifrån. Tur att jag köpte en med "svag doft". Om den här är "svag", hur stark är då doften från övriga färger?

Skulle inte vilja ha den i närheten av sovrummet… Då vore doften för stark.

Men vacker är den och gott doftar den. Förhoppningsvis håller den en vecka till. Med eller utan mossa…

Vit hyacint "White Pearl",

Vit hyacint "White Pearl",

Vit hyacint "White Pearl",

Vit hyacint "White Pearl",

Vit hyacint "White Pearl",

Vit hyacint "White Pearl",
Vit hyacint "White Pearl", foto: ©nini.tjader.2016
När blomningen är över ska jag försöka spara lökarna och i vår sätta ner dem i jorden i någon av rabatterna utomhus. Går det så går det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar