2016-12-26

Men hyacinter då…?

hyacinter
Vita hyacinter "White Pearl". Foto: ©nini.tjader.2016

Jag hade hyacinter till julhelgen ett år för rätt länge sen. Men tyckte de doftade för mycket. Sen dess har jag inte haft det. Tills i år.

hyacint
Vit hyacint "White Pearl".

När de sa på något program på TV att de vita hyacinterna inte doftar lika mycket tänkte jag att OK, jag provar. Köpte tre vita på ICA Maxi av sorten "White Pearl" och satte dem i en bytta med leca-kulor i botten och jord ovanpå.

hyacinter
Vita hyacinter "White Pearl" 2016-12-17 Foto:©nini.tjader.2016

Der tog cirka två veckor att få upp blommorna. Det fanns två blomstjälkar i varje lök. Efter en dryg vecka efter att blommorna hade börjat växa tog det cirka en vecka tills blommorna hade vissnat och blivit bruna och fula (som de oftast blir på växter med vita blommor). De var som vackrast den 17 december. Sen började förfallet. Dan före julafton åkte de ut för då var de bruna.

Klippte av blomstjälkarna, tog upp dem ur jorden och skakade av jorden. Just nu står de utan jord, i mörkret i en pappkasse i förrådet. Det är ju inte tjäle i jorden än så borde kanske gå ut och gräva ner dem någonstans i jorden? Funkar det i slutet på december? Kommer du upp som vårblommor i vår då?

hyacinter
Vit, blå och rosa hyacinter 20916-12-25. Foto: ©nini.tjader.2016
Dagen för julafton köpte jag tre nya hyacinter och planterade. De är vit, blå och rosa, en av varje sort. På väg upp som ovan. Snart börjar de dofta.

hyacint
Vit hyacint. 2016-12-26. Foto: ©nini.tjader.2016
Igår kväll kom en av grannarna ovanpå förbi och gav mig en vit hyacint. Varför? Har inte den blekaste aning… Men det var ju snällt. Den har fått en egen kruka och har kommit ungefär lika långt som de andra nya hyacinterna.

Nu väntar jag på blomning och doft igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar