2016-12-29

Nu gäller bara mobilt och trådlöst

telesladd
ComHem telesladd. Foto: ©nini.tjader.2016

Nyligen sade jag upp mitt fasta telefonabonnemang hos ComHem. Ingen stor grej eftersom abonnemanget var gratis – och svindyrt att ringa med, förmodligen av den anledningen. Hade ingen bindningstid på den eftersom det var gratis, så det togs bort inom två dagar.

Mitt huvudjack satt/sitter i min arbetshörna, bredvid min stationära dator och bredvid uttaget för fibern (som jag inte använder för närvarande). Därifrån drog jag en mycket lång telesladd (ovan på bild) genom större delen av lägenheten till vardagsrummet där mitt ComHem modem med uttag för bland annat telefoni står. Nu är den sladden äntligen borta.

panasonic
Panasonic digital trådlös telefon. Foto. ©nini.tjader.2016
I och med att jag sade upp den fasta telefonin – för att enbart ha mobilen – fick jag två digitala trådlösa telefon-enheter över. Den ena är en Panasonic KX-TCD440NE som var den första trådlösa telefon jag köpte.

panasonic
Panasonic digital trådlös telefon. ©nini.tjader.2016
Handbok och alla sladdar till den finns. Den är fullt fungerande.

siemens gigaset
Siemens Gigaset AL 140/145. Foto: ©nini.tjader.2016
Den andra telefonen är en Siemens Gigaset AL 140/145. Även den har handbok och alla sladdar och är fullt fungerande. Den fick jag en gång för länge sen av Telia som tack för att jag då förlängde mitt abonnemang hos dem. Det abonnemanget är uppsagt för länge sen.

siemens gigaset
Siemens Gigaset AL 140/145. Foto: ©nini.tjadeer.2016
Om någon är intresserad av telefonerna kan ni få dem gratis. Hämtpris=0 kronor. Hojta till i så fall.

I och med att jag sade upp den fasta telefonin försvann också mitt telefonnummer dit (08 556 462 98). När jag skulle ändra uppgifterna hos Eniro så att endast mitt mobilnummer skulle stå där fick jag problem. För att göra det via deras sajt behövde man uppge det gamla numret och kunna ta emot ett sms på det gamla numret. Lite svårt när numret inte längre fanns och dessutom aldrig kunnat ta emot sms… Så jag mailade dem och frågade hur jag skulle göra. Fick till svar att jag skulle fota av mina ID-handlingar och maila den bilden till dem, till en @info adress…

Det vägrade jag av säkerhetsskäl. Aldrig i livet att jag skickar bild på mina ID-handlingar via e-post till en @info adress. No way. Vilket jag också skrev som svar till dem.

Som tur är finns det trots allt en del personer som är serviceminded och en person hos Eniro gjorde ett undantag och ändrade trots allt uppgifterna hos dem. Så nu är mitt gamla nummer borttaget och mitt mobilnummer inlagt istället. Och jag nås enbart på mobilen eller via sociala medier eller e-post.

Kvar hos ComHem har jag TV och bredband. ComHem har efter många om och men kommit in i föreningens fibernät, men just nu tänker jag inte ändra till fibern. Det jag har i coaxen fungerar i nuläget väldigt bra både vad gäller bredband och TV och trådlöst. Jag avvaktar lite till med det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar