2016-12-04

Övervintring av mitt fikonträd

figtree, fikonträd
Mitt fikonträd. Foto. ©nini.tjader.2016

Jag övervintrar mitt fikonträd inomhus. I rumsvärme. Med extra blombelysning från VENSO Eco Solutions. Det gick bra förra vintern och jag hoppas att det ska gå bra den här vintern också. Enligt experterna ska det inte fungera att övervintra ett fikonträd på det sättet.

figtree, fikonträd
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2016
Mitt fikonträd växte lite vilt under den varma säsongen när det bor ute på uteplatsen. Grenarna stack iväg åt olika håll och både vertikalt och horisontellt.

figtree, fikonträd
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2016
Till att börja med tappade det en hel del löv. Men det är ju ett lövfällande träd så det är helt normalt. Alla löv från förra året har nu fallit av. Alla löv som kommit under sommaren som var är kvar.

figtree, fikonträd
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2016
Jag oroar mig redan för hur det kommer att växa över den kommande sommaren till NÄSTA vinter… Kommer jag då att lyckas med att få in det i vardagsrummet på den här platsen? Men först ska det överleva den här vintern och nästa sommar.

Vad man måste hålla koll på vid övervintring inomhus i rumsvärme är vattningen. Fikonträdet får inte bli torrt. Då tappar det blad/löv. Det är ju ett träd så det behöver rätt mycket vatten.

figtree, fikonträd
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2016
Häromdagen upptäckte jag att fikonträdet fått en ny liten gren, en liten bit upp på stammen nere vid jorden. Och små löv på det också. Det får gärna bli en ny gren här. Det behövs. Den lilla grenen med de små, små löven är riktigt söt. Jag hoppas den orkar överleva till våren och mer ljus och fortsätta växa.

figtree, fikonträd
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar