2017-01-08

Är badrummet det nya sällskapsrummet?

badrum
Bild lånad från filmen "Turist".
Härom kvällen såg jag filmen Turist.
Deprimerande film om deprimerande människor, men fascinerande.
Flera av scenerna utspelade sig i det gemensamma badrummet på hotellet där familjen bodde.
Alla på samma gång i samma badrum.
Här borstar man tänderna tillsammans.
Här tvättar man av sig tillsammans.
Man har två handfat, his and hers, som de brukar säga i engelska bostadsprogram.
Och samtidigt som någon står och borstar tänderna går någon av dem på toaletten, den enda toaletten.

badrum
Badrum med två handfat och en toalett. Bild lånad från internet.

När blev badrummet ett sällskapsrum?
Är det något bra att alla är i samma badrum samtidigt?
Är det OK?

Nej, det tycker jag inte.
Man måste få ha någon fredad zon där man inte förväntas umgås.

I badrummet vill i alla fall jag vara själv/ensam.
En åt gången i badrummet.
Jag vill gå på toa i fred/ensam, duscha i fred/ensam och borsta tänderna i fred/ensam.
Det är något fundamentalt fel (som jag ser det) att man skall göra det i grupp, tillsammans i badrummet.

hans och hennes handfat
Två handfat. His and hers. Bild från internet.

1 kommentar:

  1. Nja, jag tycker som du. Jag vill vara ifred i badrummet. Mannen och jag stänger dörren för att signalera "stör ej". Är dörren öppen får man komma in och borsta tänderna, typ. :)

    SvaraRadera