2017-01-26

Förnyelse med liten insats

bordslampa
Gammal lampfot med ny lampa. Foto: ©nini.tjader.2017

Jag har en lampfot, ursprungligen från Ikea för många år sedan, som jag verkligen gillar. Den är svart, tar liten plats, är tung. Jag gillar dess form.

De lampskärmar jag använt på den har kommit och gått. Den senaste lampskärmen var lagom stor och vit. Med tiden blev skenet genom skärmen mer sunkigt gult än vitt. Den skärmen är nu kastad.

Jag började leta efter ett alternativ i form av de stora klotlampor som blivit så vanliga på senare tid som används utan lampskärm, som de är. Problemet var bara att lampfoten har en E14 anslutning för lampa, dvs den mindre sorten. Stora, runda lampor med E14-anslutning visade sig vara ovanliga i butikerna. Ovanliga, men inte omöjliga att få tag i.

På IKEA hittade jag en större, rund lampa med E14-anslutning som var perfekt. Att den dessutom är en LED-lampa gör det ännu bättre. För SEK 79 blev bordslampan som ny. Den ger mysbelysning, inte belysning att läsa vid precis, men det var inte något starkt ljus jag var ute efter. Köpte den med silverfärgad underdel. Den fanns även med guldfärgad underdel, men det är inte riktigt vad jag gillar.

bordslampa
Gammal lampfot med ny LED lampa. Foto:©nini.tjader.2017
Har inte lyckas ta en användbar bild av den tänd, men den ger ett varmt, orange-gult ljus, lite som om ett stearinljus skulle stått där.

vardagsrum
Del av mitt vardagsrum 2017-01-24. Foto: ©nini.tjader.2017
Fotöljen är säkrad mot smutsiga kattfötter med en pläd. Grannens Gustav ligger i bilden i korgstolen i sovrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar