2017-01-07

Potatissallad med äpple

potatissallad
Potatissallad med äpple. Foto. ©nini.tjader.2017
Det händer att jag gör potatissallad. Då använder jag det här receptet från Kokaihop.se som jag hittade en gång då jag googlade efter recept på potatissallad utan kapris (jag tål inte kapris, blir illamående av det).

potatis apache
Potatiskok. I det här fallet en sort som heter Delikatesspotatis Apache som kokar på 15 minuter. Foto: ©nini.tjhader.2017

Ingredienser

• 700 gram potatis, kokt och kall, skivad eller tärnad, med skalen kvar. Valfri sort. Går fint även med färskpotatis
• 2 dl gräddfil
• 1 dl crème fraiche
(jag har aldrig gräddfil hemma så jag använder anting enbart crème fraiche, eller 2 dl crème fraiche + 1 dl rysk eller grekisk yoghurt)
• 1 msk äkta majonnäs (jag använder Hellmans)
• 1 msk fransk senap
• 7 cm (eller mer efter smak) finstrimlad purjolök
• 1 st syrligt äpple, skalat eller oskalat, tärnat eller hackat (jag använder nästan alltid Royal Gala)
• rikligt med hackad persilja (igår blev det fryst, hackad persilja, egen-odlad)
• 1 tsk flytande honung
• salt
• grovmalen svartpeppar
• persilja

potatis apache
Kokt potatis som ska svalna. Foto: ©nini.tjader.2017

potatissalladpotatissalladGör så härpotatissallad

• Koka potatisen och låt den kallna.

• Rör ihop gräddfil (eller yoghurt) med crème fraiche, majonnäs och senap i en skål.

• Ringla ner honungen och blanda.

• Finstrimla purjon och blanda ner den.

• Tärna/hacka ett urkärnat äpple. Det går bra att ha skalen kvar. Blanda ner i salladen.

• Finhacka persilja och blanda ner i salladen.

• Blanda ihop allt.

• Smaka av med salt och svartpeppar.

• Skär potatisen i tärningar och blanda ner försiktigt (så den inte går sönder) 

Servera med rostbiff eller en god korv eller rökt skinka. Jag har alltid rostad lök till.

potatissallad
Potatissallad med äpple. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar