2017-02-05

Uteplatsen i februari

uteplats
Uteplatsen 2016-07 Foto: ©nini.tjader.2016
Nej så här ser inte uteplatsen ut i februari 2017…
Men man kan ju drömma sig dit.
Några månader till så…

uteplats, förvaring
Uteplatsen vintertid. Foto. ©nini.tjader.2016
Så här ser uteplatsen däremot ut i februari 2017 och sen någon gång i oktober 2016. Bänken till vänster är täckt av en presenning för att skydda den mot värsta vintervädret. Likaså är Ikeas OMAR-hylla täckt med en presenning. Inte för att den far illa av vädret utan för att slippa få det som står kvar där över vintern fyllt med snö och löv etc.

uteplats, omar
Del av uteplatsen sommartid. Foto: ©nini.tjader.2016
Ikeas OMAR-hylla är toppenbra ute. Den har stått ute både med och utan skydd i många år nu. Hade den ute på balkongen redan i min förra lägenhet. Ikea har lite andra tillbehör för den idag, men när jag köpte den fanns den där lilla utdragbara lådan och dessutom ett påhäng man kan hänga exempelvis trädgårdsverktyg på. I övrigt förvarar jag blomkrukor och blomfat i den. Pallarna som står där är också från Ikea och kostade 9 kronor styck… Utmärka som extra sittplatser eller för att ställa blomkrukor på.

utemöbler
Stolar och bord på uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2016
De svarta trådstolarna från Ikea och bordet från Ikea står kvar ute över vintern. De tål det. Det har de gjort i flera år nu. Särskilt stolarna där den ena är från första gången Ikea sålde dem och den andra från när de återkom i sortimentet. Det går inte att se skillnad mellan dem trots att den ena är betydligt äldre än den andra. De är båda helt felfria än idag.

Bordet heter FALSTER, och trots vad Ikea säger, så tål det faktiskt att stå ute i ur och skur och snö. De första åren jag hade det monterade jag ner det och ställde det mot väggen bakom utesoffan, men de senaste två vintrarna har det fått stå kvar som det är.

uteplats
Del av uteplatsen vintertid. Foto:©nini.tjader.2016
I andra änden av uteplatsen ser det ut som ovan. Minus den solcellsdrivna lampan och säcken med jord. Lampan är förpassad till återvinningen (den hade sett bättre tider) och jordsäcken bor inomhus över vintern. Annars fryser den så man inte kan använda jorden när man behöver det.

Lamp-draperiet på högsta delen av räcket hänger där från tidig höst till sen vår när det inte finns några blommor som hänger på planket. Stubbarna som står på pallarna brukar stå ute i trädgården med blomkrukor på. De räddade jag från en avverkningsplats i närheten. De har så perfekt storlek för att ställa krukor på.

brevlåda
Gamla brevlådan. Foto: ©nini.tjader.2016
När föreningen bytte brevlådor förra våren (till låsbara brevlådor) behöll jag min gamla gröna och lite buckliga brevlåda. Satte upp den på uteplatsens planks insida. Där förvarar jag sånt som man behöver i trädgården men som helst inte får bli vått när det regnar. Typ trädgårdshandskar, sekatörer som inte får bli rostiga etc. Tömmer den över vintern. Den hamnade lite snett när jag satte upp den men planen är att fixa det när det blir varmt igen.

cykelkorg
Gamla cykelkorgen. Foto: ©nini.tjader.2016
På grinden in till uteplatsen har jag hängt en gammal cykelkorg som blivit över. Där förvarar jag temporärt en del trädgårdsattiraljer som landar där medan man håller på där ute. Korgen hänger kvar över vintern också. Grinden står alltid öppnad, men den har en hasp om man skulle vilja stänga den. Och det hänger en koskälla på den som man hör inifrån om någon tar i grinden.

koskälla
Koskälla på grinden på uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar