2017-03-28

iPhonen som blev till hushållsmaskiner

köksmaskiner
Köksmaskiner. Foto: ©nini.tjader.2017
När min vattenkokare slutgiltigt slutade fungera (jag fick slåss med den för att kunna stänga locket och kunna sätta igång den, sen med våld bända upp locket för att använda den igen. Utan stängt lock gick den inte att sätta igång), kom jag på att jag ju kunde sälja min gamla vita iPhone 5S till MediaMarkt och omvandla den till pengar att handla för. Har tidigare sålt en iPhone 4 till dem. Den fick jag inte så mycket för eftersom den hade en mycket liten repa. (Den iPhonen ersatte jag med en liten radio från SONY som också kan ladda iPhone).

Den gamla vattenkokaren köpte jag när jag flyttade till min nuvarande lägenhet. Den blev drygt 6 år gammal.

Sagt och gjort. Tömde iPhonen och återställde den till fabriksinställningar och fabriks-appar. Gör man inte det själv tar MediaMarkt betalt för att göra det.

Jag fick SEK 1183 för min gamla vita iPhone 5S. Jag behövde den inte längre eftersom jag sedan ett tag tillbaka har en iPhone 7, också den vit, den mindre modellen. Om jag hade haft skärmskydd på den gamla iPhonen hade jag fått 100 kr mer för den. I övrigt var den i skick som ny som det heter.

vattenkokare
Den nya vattenkokaren. Foto: ©nini.tjader.2017
Det blev en röd vattenkokare av märket Bosch. Metall. Inte plast. Indikatorn för hur mycket vatten det är i den sitter lite dumt, under handtaget, men i övrigt gillar jag den. Den är både snabbare och tystare än min gamla. 1,7 liter rymmer den. Grannen har aldrig förstått vitsen med en vattenkokare, men jag skulle inte vilja vara utan den. Det går ju SÅ mycket snabbare att koka upp vatten i en vattenkokare än på spisen i en kastrull.

Men då var det pengar kvar. Beslöt mig för att ersätta min urgamla brödrost av märket Hugin från 70-talet.

brödrost
Den nya brödrosten. Foto: ©nini.tjader.2017
Hittade en röd brödrost av märket Electrolux. Den har både upptining och uppvärmningsfunktion i tillägg till den vanliga brödrostfunktionen. Och ganska bra plats för brödskivorna (2 stycken).

Vid det laget hade jag 145 kronor kvar att handla för inom de närmsta tre månaderna. Väntade ett tag med att handla för dem. Sen bestämde jag mig för att köpa ett nytt våffeljärn. Mitt gamla gick sönder för två år sen. Så här års när man bombarderas av bilder och recept på våfflor kändes det som ett bra val att köpa ett nytt våffeljärn.

våffeljärn
Mitt nya våffeljärn. Foto: ©nini.tjader.2017
Tyvärr hade MediaMarkt inget rött våffeljärn. Det fick bli vitt. Har kört en test-sats våfflor som grannen och jag åt upp. Blev OK även om jag tycker att de blev lite bleka. Jag föredrar egentligen våfflor med salta tillbehör, men grannen och jag åt dem med riktig vispad grädde och Bobs jordgubbssylt. Inte fel det heller. Och som vanligt hade jag svårt att avgöra hur mycket smet som skulle i för att det inte skulle rinna över och ut på bänken…

våffeljärn
Mitt nya våffeljärn. Foto: ©nini.tjader.2017
Just det här våffeljärnet, av märket WILFA, var prisnedsatt från 499 kr till 299 kr, Med mina kvarvarande 145 kronor blev det inte så mycket att lägga till vid köpet. Tanken var att ett lite dyrare järn är bättre än de där svin-billiga som också finns.

Så nu har jag två nya röda hushållsmaskiner. Min kapselbryggare var/är redan röd. Likaså min OBH Nordic blender. Jag gillar röda hushållsmaskiner.

hushållsassistent
Min vita hushållsassistent. Foto: ©nini.tjader.2017.
Min hushållsassistent är dock vit. Även den en Bosch, som den nya vattenkokaren. Bosch prylar brukar vara bra. Hushållsassistenten har jag haft ett par år nu och jag är nöjd med den.

Det var roligt att köpa hushållsmaskiner. Länge sen sist jag gjorde det.
Det var särskilt roligt eftersom min gamla iPhone 5S på det här sättet gjorde nytta som betalning istället för att ligga hemma oanvänd, och hela kalaset bara gick på 154 kr i ny betalning.

hushållsmaskiner
Kapselmaskin och brödrost. Foto:©nini.tjader.2017

1 kommentar:

  1. Så smart du är. Något att tänka på när jag skaffar ny iPhone.

    Birgitta

    SvaraRadera