2017-03-31

Kalkonbröstfilé eller kycklingbröst med champinjoner och ädelostsås

Vad som blev kvar efter middagen. Foto: ©nini.tjader.2017

Jag missade att ta en bild när maten var klar att äta. Det blev en bild på resterna dagen därpå istället. Fungerar bra att värma i mikron i ca 4 minuter. Lika gott dag 2 som dag 1.

Det ursprungliga receptet innehöll fläskfilé eller kassler, men när jag inhandlade ingredienserna hade de ingen bra fläskfilé och kassler köper jag aldrig (jag tycker den ofta har en underlig bismak). Så det råkade bli kalkonbröstfilé till den här rätten. Naturligtvis kan man lika gärna använda kycklingfilé eller fläskfilé.

Ingredienser

500 gram kalkonbröstfilé eller kycklingfilé eller fläskfilé
1 gul lök av normalstorlek (är löken liten, ta två)
250 gram färska champinjoner
2 paprikor av valfri färg (eller en jättestor)
1 vitlöksklyfta (eller fler om du gillar vitlök)
salt
svartpeppar
125 gram ädelost
2 dl vispgrädde

Gör så här

1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Skär kalkon- eller kycklingfilén i halvcentimeter tjocka skivor
3. Stek filéskivorna i smör- & rapsolja tills de får färg på ytan, salta och peppra försiktigt och lägg dem sedan i en ugnssäker form.
4. Hacka löken
5. Skiva champinjonerna
6. Strimla paprikan
7. Fräs löken i lite smör eller i smör- & rapsolja.
8. Rör ner paprikastrimlorna och svampen.
9. Pressa i vitlök.
10. Salta och peppra.
11. Lägg grönsaksröran runt eller på de stekta filéskivorna.
12. Mosa ädelosten och rör ut den med grädden till en sås. Smaka av med salt och peppar.
13. Häll såsen över kasslern och grönsakerna.
14. Gratinera i 225 grader cirka 20-25 minuter.

Servera med klyftpotatis eller pasta och en grön sallad.

2 kommentarer:

  1. Låter jättegott. Jag har sparat receptet, så att jag kan testa det vid tillfälle.

    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR jättegott. Hoppas du gillar den när du gör den.

      Radera