2017-03-08

Medan snön faller…

kök, köksfönster
I mitt kök 2017-03-08. Foto: ©nini.tjader.2017
Medan snön faller där ute… vilket den gjort nu i två dygn … kan man alltid drömma och planera för den vår och sommar som kommer. Snödropparna har åter igen försvunnit under snön. Krokusarna väntar vi fortfarande på. De brukar annars vara uppe och utslagna ungefär så här års. Uppe är de, men under snön, och inte utslagna.

sålådor
Såboxar. Foto: ©nini.tjader.2017
Under tiden kan man förbereda sig. Med nya, tomma såboxar exempelvis. Just de här köpte jag i helgen på RUSTA. Det lönar sig att jämföra priser på såboxar. De skiljer sig ganska mycket i pris mellan butik och butik, men de är alla likadana. Just i år verkar alla vara rosa som ovan eller neongröna.

Tjuvstartade med att köpa en spaljétillsats till odlingsboxen bakom uteplatsen hos Plantagen. Hade 150 kr i bonus där som jag utnyttjade.
Plantagen har många intressanta tillbehör för pallkragar/odlingsboxar.

spaljestolpar
Spaljéstolpar till pallkrage. Bild från Plantagen.se

spalje
Spaljé till pallkrage. Bild från Plantagen.se

En del frö sådde jag för ett tag sen. Med mindre lyckat resultat… Troligen var det för tidigt att så och de grodde för snabbt.

frösådd, myskmalva
Frösådd myskmalva. Foto: ©nini.tjader.2017

Det ovan skulle bli myskmalva. Tror inte det blir det… Tror inte att de överlever. Det skulle också varit 20 frön i fröpåsen. Det var det inte. Det var 10. Varav 5 grodde. Jag klagade hos Impecta där jag köpt fröerna och igår kom en ny påse frö med myskmalva. Har inte öppnat den än men jag hoppas det är 20 frö i den. De ovan från de första 10 fröna blir det nog inget av. Jag väntar ett tag till med att så den nya frö-omgången.

frösådd
Trädgårdsriddarsporre och pastellakleja. Foto: ©nini.tjader.2017
Samtidigt sådde jag även trädgårdsriddarsporre och pastellakleja. De tog lite längre tid på sig att gro, men de är uppe nu. Ser riktigt ynkliga ut. Blir det något av dem? Tveksamt. Får avvakta och se.

tomatfrö
Tomatfrö i jordklump. Foto: ©nini.tjader.2017
Har också fått gratis tomatfrö från Oxfam. De stod utanför WILLYS härom veckan när jag var och handlade och delade ut en liten påse med något som ser ut som en jordklump som det ska vara tomatfrö i. Naturligtvis tog jag emot. Utan att ge dem några pengar… Har ingen aning om vilken sorts tomat det kan vara. Testar lite närmre inpå varmare väder och ser vad det blir av det. Eventuellt ska jag också testa det där med att torka tomatfrö från en skiva tomat från någon tomat man tycker är god och sen så det.

fröer
Fröer. Foto: ©nini.tjader.2017
Varje år säger jag att jag inte ska fröså något eftersom jag har så dålig tur med frösådderna. Men ändå kan jag aldrig motstå att köpa fröer.

De två påsarna med frö till luktärter köpte jag nyligen hos ZETAS. Sorterna är Zetas utvalda och heter "Old Spice Miss Wilmott" och "Black Knight". Tänker ha dem i stora krukan vid spaljén inne på uteplatsen där det är varmt och soligt (västerläge). Har för länge sen försökt med luktärter direkt i rabatten utanför uteplatsen, men det blev i princip inget av dem. Förhoppningsvis går det här bättre. Förkultiveras i april.

De två påsarna från Plantagen köpte grannen och jag gemensamt. De direktsås från mitten till sent på våren på växtplatsen. Vi ska ha dem på den area där vi idag har massor med prästkragar och blåklockor, alldeles intill fågelmatsstationen. Den ena påsen har en fjärilsblandning (ett-åriga) och den andra sommarblommor i röda nyanser (ett-åriga).

Beställde nyligen en trädgårdsbroschyr från Nelson garden (kostade 15 kronor). Med den följde en fröpåse med röd och grön basilika. Den ska jag så direkt i en större kruka som jag sen kan ha ute när vädret tillåter. Basilika är i alla fall lätt att så och dra upp och det blir rätt mycket av den.

När jag var på Bauhaus i helgen för att köpa mer orkidé-bark, föll jag för frestelsen att köpa fler fröer… Det blev tre sorters krasse i tillägg till de krassefrön jag plockat och torkat själv från förra sommarens krasse. Det blev nu fjärils-krasse "Tropaeolum peregrinum", och busk-krasse "Jewel Mix",  samt dvärg-krasse "Black Velvet". De gamla krassefröna, som nu blir tredje årets sådd, är vanlig slinger-krasse i olika färger. All krasse har jag längs med bullerstaketet igen i år. Det var fint förra året och den trivdes där. Den får väl slåss om utrymmet med all spontansådd vit digitalis som kommer att komma upp där alldeles bredvid.

Till min egen odlingsbox bakom uteplatsen köpte jag märg-ärtor "Karina" och släp-ärtor "Maiperle". Sås i maj i odlingsboxen och får klättra på nya spaljén där. Ärtor är enkla att odla. Köpte också grovbladig gräslöksfrö "Staro". Sås i april-maj på växtplatsen. Min gamla gräslök i odlingsboxen har sett bättre dagar. Det blev också en påse roman sallat "Ovired" som också sås i april-maj. Det är en miniromansallat som får nätta huvuden i lime och brunrött enligt påsen.

I odlingsboxen finns redan citronmeliss (om den överlevt… den är grön nu, men man vet inte förrän vintern är över på riktigt om den överlevt) och fransk dragon (som troligen överlevt). Den persilja som fanns där förra året behöver förmodligen bytas ut till nya, friska plantor. Persilja frösår jag inte. Köper jag förmodligen på trädgårdsmässan i Älvsjö i början av april.

Jag frestades också till att köpa fröer till två klätterväxter. Dels klockranka (den blå), dels törnrosas kjortel "Purple bells" (som jag aldrig haft tidigare). Går det så går det. Tänkte de skulle samsas med luktärtorna i stora krukan på uteplatsen vid spaljén där. Klockranka har jag många gånger köpt färdiga plantor av. Det är en snäll och snabbväxande klättrare. Båda de här blir upp emot 3 meter höga. De ska båda förodlas i februari-mars. Tror jag väntar till slutet av mars innan jag stoppar dem i jord så de inte gror för tidigt. De kan ju inte komma utomhus förrän frostrisken är över.

Fler fröer än så här får det inte bli. Höstsådde på växtplatsen en del jättevallmo i höstas och några andra blommor som kunde höstsås. Det ska bli spännande att se om det blir något av det.

Rabatterna sköter sig i princip själva med sina perenner och förhoppningsvis har alla överlevt den här underliga vintern. Eventuellt behöver vi flytta grannens och min gemensamma doftsyrén som inte verkar trivas riktigt där den står, men i övrigt så… Lite gödsel så blir det nog bra. Och så hoppas vi förståss att våra tre fläderbuskar som vi satte förra för-sommaren sätter fart och växer.

Än så länge kan man bara vänta. Det är inte ens läge att rensa gammalt visset i trädgården än. Allt försvann ju under snön igen.

kök, köksfönster
I köket. Foto: ©nini.tjader.2017


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar