2017-04-01

…skulle ju inte fröså något i år…

Frösådder. Foto: ©nini.tjader.2016
…skulle ju inte fröså något i år…
Och jag sa tidigare i år att om jag frestas till frösådder, så hejda mig…

Så här gick det…

Frösådd av blommor. Foto:©nini.tjader.2017
När man ser resultatet av en av frösådderna kan man förstå varför jag inte borde fröså. Så här brukar det se ut. Det här ska föreställa Pastellakleja i de nio rutorna till vänster. Och Trädgårdsriddarsporre i de nio rutorna till höger. Resten är dött och torrt.

Myskmalva omgång 2. Foto: ©nini.tjader.2017
Första omgången myskmalva tvärdog och lade sig platt och trött på den torra såjorden. Sådde därefter en ny omgång med den ersättningspåse med myskmalva jag fick från Impecta efter att jag klagat på att första påsen bara innehöll 10 frön istället för de 20 som stod på påsen. Påse nummer två innehöll 18 frön. Orkade inte klaga en gång till. Den här gången sådde jag i vanlig planteringsjord, inte den näringsfria så- & kaktusjorden som är helt värdelös för frösådd. Det går bättre (se nyare bilder senare i inlägget) med vanlig planteringsjord.

Tomater. Foto: ©nini.tjader.2017
Tomatsådden från frön från köpetomater grodde snabbt från de frön som hade legat i blöt i tre dygn, sen torkat och sedan såtts. De som kom direkt från de skivor jag gjorde av samma omgång tomater tog längre tid på sig att gro, men de kommer nu.

Tomatsådd. Foto: ©nini.tjader.2017
Tomater. Foto: ©nini.tjader.2017
Tomaterna kommer fint nu, men man ser att de som togs ut, lades i blöt och torkades innan sådd grodde snabbast. Men även de andra kommer nu. "De andra" är de 9 nedersta rutorna. Utom en ruta som det inte kommit något alls i än. Har gallrat de 9 översta rutorna sen jag tog den här bilden och nu väntar jag bara på att nästa omgång blad ska komma på plantorna innan jag planterar om dem i egna krukor.

Tomater från Oxfam. Foto: ©nini.tjader.2017
Och det här är tomaterna från Oxfam jag fick utanför Willys i en liten jordklump. De har också grott bra. Jag ser redan nu att det här nog inte är cocktailtomater/busktomater utan troligen något betydligt större. Snart dags att flytta till egna krukor.

Myskmalva. Foto: ©nini.tjader.2016
Och så här (ovan) ser myskmalvan ut nu. Det kanske rent av blir något av dem när jag planterar om dem om ett tag.

Törnrosas kjortel 2017-03-30. Foto: ©nini.tjader.2017
Sådden av Törnrosas kjortel visade sina första gröna prickar i jorden i förrgår. Det går framåt.

Tomater 2017-03-31. Foto: ©nini.tjader.2017
Igår såg tomatsådden ut som ovan. Man ser tydligt att de 9 översta rutorna har varit ute längre än de 9 understa. Gallra, gallra… och snart omplantera.

Frösådder. Foto. ©nini.tjader.2017
Igår fick de ynkliga blomplantorna bli omplanterade i egna krukor i planteringsjord. Nu kanske de tar sig bättre? Det blev tre pastellakleja och två trädgårdsriddarsporre.

De fyra fyrkantiga krukorna är klockrankor, 2 frön i varje kruka. I två av dem finns just nu en knappt synlig liten "krok" av planta på väg upp. Syns knappt om man inte letar efter dem. Men de har lång gro-tid så det är normalt att de tar tid på sig.

Klockranka. Foto: ©nini.tjader.2017
Ser du klockrankan?

Törnrosas kjortel, 2017-03-31. Foto:©nini.tjader.2017
Så här mycket har Törnrosas kjortel växt på ett dygn. Nu ser man dem. Svårt att tro att de kan bli tre meter höga…

Igår tog jag också in (från uteplatsen) ett gäng krukor som jag ska använda till omplanteringen av småplantorna. Krukorna är nu diskade och bara väntar på att småplantorna blir aningen större innan de ska få komma ner i sina egna krukor.

Fortsättning följer. Har mer fröer, dels för två sorters luktärter att förodla inomhus, dels för blommor som ska direktsås ute om ungefär en månad, dels för ärtor och sallad och gräslök som ska ner i odlingslådan i bakre delen av trädgården. Fortsättning följer som sagt…

Diskade krukor. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar