2017-05-13

Växtkraft – det beskurna fikonträdet

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd., Foto: ©nini.tjader.2017
Mitt fikonträd frodas. Där jag klippte av en gren som växte rakt ut och tog mycket plats har det kommit två nya grenar med nya blad på. De växer för fullt. nu väntar trädet på att få komma ut i sol och luft utomhus. Men, med den iskalla vår vi haft och fortfarande har, är det ännu för tidigt. Bara härom natten var det minus 7 grader ungefär. Men snart så.

I år ska jag inte göra samma misstag som förra året då fikonträdet blev för "solbränt" och därför tappade blad som blev brända. Solskydd och inte för mycket sol i början. Och hålla koll på om det blir minusgrader på natten…

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2017
Toppen på den avklippta grenen bor i en glasburk med vatten. Nu kommer det nya blad på den delen, och rötter nere i vattnet.

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd. Foto. ©nini.tjader.2017
fikonträd, figtree
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2017
fikonträd, figtree
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2017
Det finns fler gröna anlag till blad längs grenen och det översta bladet sitter fortfarande kvar. De rötter som bildats nedtill på grenen har en tendens att ramla av om man kommer åt dem, så man får vara försiktig med dem. När rötterna blir större (förhoppningsvis) ska den få en egen kruka. Med lite tur blir det ett nytt litet fikonträd.

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2017
Glasburken är från Ikea.

Även mellandelen av den avklippta grenen lever än. Den satte jag direkt i jord i kruka. Det går långsamt där, men det verkar finnas både liv och växtkraft även i den delen. Tålamod…

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar