2017-07-19

Grön pesto

pesto
Ingredienser till grön pesto. Foto: ©nini.tjader.2017
Började dagen med att göra en grön pesto. Receptet hittade jag på baksidan av en påse naturella pinjenötter. Basilikan är från min kruka utomhus. Olivoljan är grekisk av märket Minerva.

Ingredienser

50 g pinjenötter
2 krukor färsk basilika (eller motsvarande mängd)
1 vitlöksklyfta
2 dl olivolja
100 g parmesanost

pesto
Pesto. Foto: ©nini.tjader.2017


Gör så här

Rosta pinjenötterna i torr stekpanna
Mixa basilika, pinjenötter, vitlök, olivolja och parmesanost

pesto


Smaka av med salt och peppar.
Förvara i glasburk med lock i kylskåp.

Jag glömde smaka av med salt, men det gör jag när jag öppnar kylskåpet nästa gång. Tyckte väl att det var något som fattades när jag smakade på den…

pesto
Färdig grön pesto. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar