2017-07-26

Kyckling-, grönsaks- och pestosallad


kycklingpestosallad
Kyckling-, grönsaks- och pestosallad. Foto: ©nini.tjader.2017

Eftersom jag nyligen gjorde pesto letade jag efter något passande att äta peston med. Via FaceBook hittade jag då ett recept på en kyckling-, grönsaks- och pestosallad. Det gjorde jag igår och det blev riktigt gott.

Ingredienser för 2 portioner

Jag höftade till det med måtten, men det här behöver du i ingredienser:

• pesto (länk här till mitt pesto-recept)
• en halv, liten rödlök, tunt skivad
• ett stort benfritt kycklingbröst (jag hade majs-kycklingbröst)
• olivolja
• gröna bönor, typ haricots vert (jag använde frysta sugarsnaps som ångkokas portionsvis i micro)
• zucchini i lagom mängd (jag använde en halv ganska stor)
• halverade cocktail-tomater
• salt
• svartpeppar

Gör så här

1. Om du inte har färdig pesto börjar du med att göra peston.

2. Gör salladen. Lägg löken i i en stor skål och lägg i i 2 matskedar pesto och rör om så det blandas. Ställ åt sidan.

3. Torka av kycklingen med hushållspapper. Salta och peppra på båda sidorna. Värm olivolja i en stekpanna tills den blir varm. Lägg i kycklingen och stek den utan att röra på den tills den är brun på undersidan, cirka 6-9 minuter. Vänd den och stek den andra sidan 6-9 minuter. När den är klar, förflytta kycklingen till ett ark med aluminun-folie på en ren skärbräda och stäng till aluminium-folien om den (för att hålla värmen och för att den ska bli klar inuti).

4. Koka upp saltat vatten. Lägg i bönorna och koka dem i cirka 2 minuter. Häll av vattnet och ställ åt sidan.

5. Skölj och skiva zucchinin riktigt tunt antingen med en potatisskalare eller en osthyvel eller en grönsaksskalare (hur ser en sån ut?) antingen i strimlor eller skivor. Jag skalade zucchinin, men det är nog inte nödvändigt.

6. Skär kycklingen i lagom stora kuber och lägg i dem i skålen med lök och pesto. Lägg i bönorna och tomaterna och blanda allt. Lägg till mer pesto om det behövs.

Servera antingen i rumstemperatur eller kyld i kylskåp.
Ursprungsreceptet kommer Kitchn och finns här. Där finns också ett alternativt recept på pesto.

kycklingpestosallad
Kyckling-, grönsaks- och pestosallad. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar