2017-08-24

Istället för krassen…

krasse, stockros
Krasse och stockros. Foto: ©nini.tjader.2017
Förra året och i år har jag satt krasse längs två partier av vårt bullerstängsel. Det har fungerat väldigt bra och jag tycker de är dekorativa i sin färggladhet längs bullerplanket som annars inte är så kul att titta på. Falu rödfärg och inget annat...

Förra året hängde krassen med sina blommor med ända till första frosten tog den någon gång i oktober och de var jättefina hela säsongen. Vid dess slut samlade jag in alla frökapslar den producerat och tog in och torkade och återanvände i våras då jag sådde den på nytt på samma ställe. Ursprungligen kom fröna från krasse vi hade i rabatten vid parkeringen. Även där samlade jag in frökapslarna då den var färdigblommad.

Hade räknat med att krassen även i år skulle hänga med till första frosten…

stockros
Krassse, såplats, 2017-04-14. Foto: ©nini.tjader.2017
Sådde, dvs grävde ner, fröna i mitten på april. Sen var det bara att vänta. Stockrosen var redan vaken.

krasse, stockros
2017-04-30. Foto: ©nini.tjader.2017
Och vänta…

krasse, stockros
Krasse och stockros 2017-05-20. Foto: ©nini.tjader.2017
Först händer ingenting, sen ingenting, sen ingenting… Men stockrosen där växte.

krasse
Krasse 2017-05-27. Foto: ©ni9ni.tjader.2017
Men den 25 maj tittade den äntligen fram ovan jord.

krasse
Krassse 2017-06-01. Foto. ©nini.tjader.2017
Sedan gick det fort.

krasse
Krassse 2017-06-20. Foto. ©nini.tjader.2017
Även innan den blommar tycker jag den är rätt dekorativ. Låg och fin.

krasse
Krasse, första blomman, 2017-07-10. Foto:©nini,tjader.2017
Efter att första blomman visat sig kom alla övriga blommor ganska snabbt.

krasse
Krasse 2017-07-15. Foto: ©nini.tjader.2017
Det var tre sorters krasse i krasse-rabatterna i år. Dels de sparade fröna från buskkrasse, som i år var på sitt tredje levnadsår. Hittar de något att klättra på så gör de. Annars ligger de ner. Sedan lade jag till en påse med frön till fjärilskrasse och en påse med mini-krasse, mörkröd. De nya kom lite senare än buskkrassen.

fjärilskrasse
Fjärilskrassse 2017-07-29. Foto: ©nini.tjader.2017
Framför allt fjärilskrassen var intressant. Helt andra blad och blommor än vanlig krasse.

krasse
Krasse 2017-07-22. Foto: ©nini.tjader.2017

krasse
Krasse 2017-07-22. Foto: ©nini.tjader.2017

krasse
Krasse 2017-07-22. Foto: ©nini.tjader.2017
I slutet av juli var den som vackrast.

fjärilskrasse

krasse

krasse

krasse
Krasse 2017-07-25. Foto: ©nini.tjader.2017
Något som alltid fascinerat mig med krassen är dess många olika färger och färgkombinationer.
Fjärilskrassen är också en klättrare om den hittar något att stödja sig på. Den kommer bäst till sin rätt i de fall den gör det.

krasse, stockros
Krasse och stockros, 2017-07-29. Foto: ©nini.tjader.2017
Sedan hände något med krassen.

krasse, löss
Krasse med löss eller vad det nu var…. Foto: ©nini.tjader.2017

Den 18 augusti såg jag att krassen liksom hade säckat ihop och började få gula blad och såg allmänt trött ut. Vid närmre inspektion visade sig i princip alla blad vara angripna av löss, eller något som liknade löss, alternativt avföring från de gröna mask-marodörerna.

krasse, mask
Grön larv/mask på krasse. Foto: ©nini.tjader.2017
Och där var den. Den hatade gröna masken/larven. Jo, jag vet att det troligen blir fjärilar av den men jag tycker inte bättre om den för det. Aldrig i livet att jag skulle låta dem leva och frodas…

Eftersom i princip all krasse nu såg lika trött och döende ut tog jag bort den. Helt. Den ligger nu i en svart plastsäck i väntan på transport till återvinningsstationen.

jätteverbena
Jätteverbena. Foto: ©nini.tjader.2017
Det blev väldigt tomt och trist där längs bullerstaketets två avdelningar där krassen hade stått. Något behövde komma dit för att ersätta krassen. Så här i mitten av augusti kändes det inte som ett läge för att plantera något nytt där krassen varit. Men jag har ju krukor med nu ganska stora växter som kunde flyttas. Bland annat den stora jätteverbenan som ett tag har stått mellan två av fläderbuskarna. Jätteverbenan har också betett sig konstigt i år. Den har blivit bred, men långt ifrån så hög som den brukat bli tidigare år. Fin ändå och humlor och fjärilar svärmar omkring dess blommor.

krukor, rabatt
Krasserabatten, nu med krukor. 2017-08-23. Foto: ©nini.tjader.2017
Så igår, en kylig och gråmulen dag mest hela tiden, flyttade jag krukor till området där krassen vuxit. Den rosa stockrosen är förståss kvar och fortsätter blomma. Men de flesta av dess blad har jag tagit bort eftersom de fått rost.

krukor, rabatt
Ersättning för krassen, 2017-08-23. Foto: ©nini.tjader.2017
Längst bort till vänster står en kruka med en vit pelargon, moderplanta till tre andra vita pelargoner som står inne på uteplatsen. Den har ett tag stått i rabatten vid parkeringen, på en tom fläck där. Efter den kommer en röd basilika som har en inneboende tomatplanta som börjat få tomater… Den stod precis utanför uteplatsen till igår. Efter den kommer den stora jätteverbenan.

På var sin sida om stockrosen står vit årets pelargon. Jättetrist pelargonsort tycker jag. Den kommer inte att få komma in och överleva vintern… Mina andra vita pelargoner är mycket vackrare och bättre på alla sätt. Har tre av dem på uteplatsen. I alla fall en av dem kommer att få bli övervintrad till nästa år.

En fördel med krukor i rabatten är att man kan flytta runt dem vid behov.

Nedan hur det ser ut vid planket från andra hållet. Eftersom jag ser de här krukorna inifrån köket är det trevligt att ha något att titta på därifrån. Den vita pelargonen längst ner till vänster har väldigt gula blad men blommar snällt. Den fick näring igår. Kanske skärper den sig… Och basilika-tomaten, nummer två från vänster, vet jag inte hur tomaten hamnade i den krukan. Men tomater har den. Det är från den plantan två grenar gått av som jag satt i vatten och som nu har massor med rötter. Bilder på det finns på mitt Instagramkonto.

krukor, rabatt
Ersättning för krassen, 2017-08-23. Foto: ©nini.tjader.

1 kommentar:

  1. Trevligt att läsa om alla dina växter och erfarenheter. Tack!

    SvaraRadera