2017-09-13

Ulltröja i rätstickning

tröja, stickning, grekiskt ullgarn
Stickning. Foto: ©nini.tjader.2017
Nu har jag stickat igen. En tröja i off-white grekiskt ullgarn den här gången.
Jag har ju alla mina upprepningsgarner som jag ska göra någonting av. Det vill säga garner för återanvändning från upprepade före detta tröjor.

ullgarn
Upprepningsgarner. Foto: ©nini.tjader.2017
Ovan ses samtliga mina upprepningsgarner i ull, förutom det grekiska i off-white.

tröja, stickning, grekiskt ullgarn
Grekiskt ullgarn. Foto: ©nini.tjader.2017
Det grekiska ullgarnet i off-white köpte jag på Kalymnos i Grekland 1984. Det har varit en kofta och en väst, båda upprepade, och en del av garnet är inte ens använt än. Så mycket köpte jag-

tröja, stickning, grekiskt ullgarn
Tröja och grekiskt ullgarn. Foto: ©nini.tjader.2017
Nyligen stickade jag en tröja i det här garnet. Men det är fortfarande lika mycket kvar av garnet och räcker förmodligen till ytterligare en tröja. Eller något…

tröja, stickning, grekiskt ullgarn
Grekiskt ullgarn. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag älskar det här garnet. Det luktar ull. Det är varmt. Det är förhållandevis mjukt och inte särskilt stickigt (men visst behöver man en annan heltäckande tröja under för att det inte ska klia).

tröja, stickning, grekiskt ullgarn
Tröja i grekiskt ullgarn. Foto: ©nini.tjader.2017
Den tröja jag nyligen stickade är enkel. Bara rätstickning. Ett helt rakt bakstycke, 70 maskor, ett helt rakt framstycke, 70 maskor, med urtag för v-ringning. Två ärmar som i vanlig ordning blev aningen för långa (kanske krymper i tvätt?). Vet inte varför jag alltid stickar för långa ärmar. Jag använder inga mönster utan stickar på fri hand så förmodligen mäter jag fel vad gäller ärmarna.

tröja, stickning, grekiskt ullgarn
Resårstickning. Foto: ©nini.tjader.2017
Resåren nertill och i ärmslut är vriden.

tröja, stickning, grekiskt ullgarn
V-ringning. Foto: ©nini.tjader.2017
Kanten runt V-ringningen är virkad med tre varv (inklusive första varvet) med fasta maskor för att ge stadga åt den.

tröja, stickning, grekiskt ullgarn
Stickning. Foto: ©nini.tjader.2017
Rätstickningen är ganska lös med stickor nummer 7. Jag gillar lös rätstickning. Har stickat på tröjan av och till över sommaren, framför TV-n.

tröja, stickning, grekiskt ullgarn
Off-white tröja i grekisk ull. foto: ©nini.tjader.2017
Det här (ovan) är slutresultatet. Delarna är virkade ihop. Jag brukar alltid göra så, inte sy ihop.
Nu är tröjan klar att tas i bruk. Nu kan kylan komma.

tröja, stickning, grekiskt ullgarn
Tröja i grekiskt ullgarn. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar