2017-10-19

Enkel mössa i rätstickning

alpacka
Alpacka, upprepat. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag har ett antal nystan alpacka garn, upprepat från en före detta kofta jag inte längre trivdes med. Alpacka garn är mjukt och skönt och kliar inte. Passar utmärkt till exempelvis mössa om man som jag inte tål kliande ull närmast kroppen.

rätstickat, garterstich, mössa, hat
Blivande mössa. Foto: ©nini.tjader.2017
Så jag beslöt mig för att göra enklast möjliga mössa i rätstickning. Med rätstickning på "fel" ledd, dvs man stickar den i den höjd mössan ska ha och varven går från sida till sida.

Jag lade upp 40 maskor på stickor nummer 7. Vill man ha en "lägre" mössa, utan uppvikbar kant, tar man cirka 35 maskor. Sen stickar man rätstickning både på räta och aviga så långt så att det stickade räcker runt det huvud mössan ska sitta på. Tänk på att rätstickning på den här ledden blir väldigt elastiskt, så ta inte för många maskor.

rätstickat, garterstich, mössa, hat
Färdig mössa. Foto: ©nini.tjader.2017
När det stickade räckte runt huvudet maskade jag av. Därefter virkade jag ihop den och fortsatte sedan virka runt toppen samtidigt som jag tog ihop varv för varv med jämna mellanrum tills hela toppen stängts. Därefter fäste jag garnet.

rätstickat, garterstich, mössa, hat
Färdig mössa. Foto. ©nini.tjader.2017
Om man vill kan man sätta en tofs eller boll-tofs på toppen av mössan eller dekorera den med ett par knappar. Personligen gillar jag att det är enkelt., så inga tofsar, boll-tofsar eller knappar för min del.

Just den här mössan är tillräckligt stor för att vika upp kanten runt om om man gillar det. Eller så har man den utan uppvikning.

Lättstickat och snabbstickat.

rätstickat, garterstich, mössa, hat
Färdig mössa. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar