2017-10-19

Stickade sockor

sockor
Det första paret sockor jag stickade 2017. Foto: ©nini.tjhader.2017
Det är roligt att sticka sockor.
Och det blir ju ett användbart resultat.
Jag fryser alltid om fötterna. De här sockorna har jag stickat för att ha inomhus och framför TV:n eller ute i trädgården i crocsen, eller i ett par stövlar. De är förhållandevis tunna, men tillräckligt varma och sköna tycker jag.
Hitintills 2017 har jag stickat fyra (4) par sockor. Två med lite längre skaft, två med lite kortare skaft. Men samtliga efter samma mönster.

sockor
Det andra paret sockor 2017. Foto: ©nini.tjader.2017
Garnet har varit 75% ull och 25% polyamid. De första två från Opalgarn, följande två garnet frost från Svarta Fåret.
Strumpstickor i bambu nummer 2,5.

sockor
Tredje paret sockor 2017. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag har använt samma stickbeskrivning till samtliga sockor och bara gjort skaftet kortare i de två senaste.

sockor
Fjärde paret sockor 2017. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag gillar de här garnerna som byter färg vartefter man stickar. Och man vet inte hur "mönstret" blir förrän man stickat en bit. Och jag tycker inte det gör något om inte båda sockorna blir exakt lika i mönstret. En del tar av garnet så det ska bli lika på båda.

Det här är det mönster jag använt till samtliga sockor ovan. Jag har stickat damstorleken.

2-4 år (6-8 år) 10-12 år (dam) herr

Lägg upp 48 (52) 56 (64) 72 m och fördela på 4 strumpstickor.
Sticka resår 1r 1 am i 11 (13) 16 (19) 21 cm (eller efter eget önskemål på längd på sock-skaft).
Sticka därefter 2 varv slätstickning  och sedan alla varv räta.

Sticka nu hälen över maskorna på 1:a och 4:e stickan. Sticka slåtstickning men med 1 rät kantmaska i var sida. För att enklare kunna hålla reda på avmaskningarna, sätt ihop maskorna från de båda stickorna för hälen på en enda sticka.

När hällappen mäter ca 4 (4,5) 5,5 (6) 7 cm sticka ett varv från rätsidan enligt följande:
Sticka 14 (15) 16 (18) 20 m, lyft 1 m, 1 r, drag den lyftade maskan över (= 1 ödhpt), 1 r, vänd.
Lyft 1 m, 5 am, 2 am tillsammans, 1 am, vänd.
Lyft 1 m, 6 r, 1 ödhpt, 1 r, vänd.
Lyft 1 m, 7 am, 2 a tillsammans, 1 am, vänd.

Fortsätt att sticka så här fram och tillbaka me3d 1 m mer för varje vändning tills sidomaskorna tar slut, sista varvet från avigsidan.

Dela upp resterande maskor på 2 stickor igen.
Sticka nu på dessa 2 stickor rätt och plocka upp  11 (12) 15 (16) 19 m innanför kantmaskan utmed hälens ena sida, sticka m från 2:a och 3:e stickan. plocka upp 11 (12) 15 (16) 19 m utmed hälens andra sida, sticka m från 4:e stickan.

Sticka ett varv slätstickning.
Efter 1 v börjar man minska på 1:a och 4:e stickan enligt följande:
Sticka tillsammans de 2 sista m på 1:a stickan och gör 1 ödpth på de 2 första m på fjärde stickan.
Upprepa dessa minskningar vartannat varv tills det återstår 48 (52) 56 (64) 68 m.
Fördela maskorna på 4 stickor.
Sticka rakt tills hela foten mäter 10 (13) 16 (19) 21 cm, elelr, bättre, prova sockan.
Den kommer att "växa" cirka 4 (4) 5 (6) 7 cm ytterligare efter att man börjar minskningarna för tåpartiet. Om du mäter på foten så börja med avmaskningarna vid lilltån.

Minska för tån enligt följande:
På 1:a och 3:e stickan stickas tills 3 m återstår och sticka då 2 r tillsammans. och sen 1 r.
På 2:a och 4:e stickan stickas 1 r och 1 ödpth.
Dessa minskningar upprepas vartannat varv tills 10 m återstår på varje sticka.
Sticka ett varv.
Minska sedan som ovan varje varv till 2 maskor är kvar på varje sticka.
Tag av garnet.
Drag det genom de återstående maskorna och fäst.

Jag har tvättat dem i 60° kulörtvätt i maskin. Går hur bra som helst.

(Jag har ingen aning vem som är upphovsperson till stickbeskrivningen. Den kom med garnet på ett papper utskrivet på en vanlig laserskrivare. En ganska basic beskrivning som jag uppfattar det, så den kan ju knappast vara copyright-skyddad).

sockor
Sockor. Foto: ©nini.tjader.2017

3 kommentarer:

  1. Tack snälla Nini för denna beskrivning. Jättekul att jag äntligen fattar hur strumpor stickas😀Kram☺

    SvaraRadera
  2. Bästa Ninni, jag har försökt sticka hälen på ”din” socka men fastnar och har nog repat upp minst 10 ggr. Stickar med 64 maskor och fastnar efter ”sticka 18 m, lyft 1 m, 1ödhpt, 1 rm, vänd. Egentligen kommer jag till slutet av paragrafen men det ser inte OK ut. Kan heller inte tyda ” ”fortsätt……med 1 m mer för varje vändning tills sidomaskorna tar slut”. Jag är en medelålders kvinna med ett bevisat rörligt intellekt men denna beskrivning håller på att knäcka mig. Vad gör jag för fel?
    Kan du försöka hjälpa mig? Tack, Eva
    P.S. Jag stickade en hel del för 20 år sedan. D.S,






    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske fungerar beskrivningen bättre i den här beskrivningen? http://evasenklastickande.blogspot.com/p/sockmonster-storlek-6-8-10-12-dam-herr.html

      Radera