2017-10-05

Tomaterna är skördade

tomater
Skördade tomater. Foto: ©nini.tjader.2017
Nu är tomaterna skördade.
Både de från de stora tomatplantorna som kom från frö från en skiva tomat från ICA i våras. De där mört grön-röda. Dels de från bordstomaterna från Hornbach. Dels de tre från en tomatplanta som kom upp i en av krukorna med röd basilka.

bordstomater
Bordstomater Florida Petit. Foto: ©nini.tjader.2017
Visserligen många gröna. Och bordstomaterna hade börjat om och hade även fullt med blommor. Men det kändes som att det var dags att ta in alltihop och ta hand om dem. För det blev varken varmare eller soligare utomhus längre.

tomater
Tomater i basilikan. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag vet ju att man kan göra en hel del med gröna tomater. Jag vet också att man kan få dem att eftermogna inomhus och med tiden bli röda. Så en del av dem, de som var mest röda och mest mogna, har jag låtit mogna inomhus. De finaste, största, rödaste äter jag som de är.

tomater
De finaste tomaterna. Foto: ©nini.tjader.2017
Har googlat mig fram till att de stora, mörkt röd-gröna tomaterna är av sorten Kumato. Jag kan ha fel, men det var vad jag kom fram till. Tyvärr skriver inte ICA ut vilka tomatsorter det är i deras förpackningar med tre sorters cocktailtomater.

tomater
Skördade tomater. Foto: ©nini.tjader.2017

Skörden blev ganska god, men jag gör inte om det här igen. Det tar alldeles för mycket tid. Och jag är alldeles för otålig.

Tog av varenda liten tomat, oavsett storlek. använde alla.

tomater
Tomater. Foto: ©nini.tjader.2017
Hur mycket blev det, allt tillsammans?

tomater
Alla tomaterna. Foto: ©nini.tjader.2017
tomater
Gröna tomater, 1404 gram. Foto: ©nini.tjader.2017
1404 gram gröna tomater blev det när alla samlats, både de från stora plantorna och bordstomaterna och de tre från röda basilikan och jag tagit bort de finaste, röda.

tomater
Rodnande tomater. Foto ©nini.tjader.2017
De rodnande, finaste tomaterna blev 414 gram.

För de gröna tomaterna googlade jag fram två recept. Ett för marmelad på gröna tomater, ett för inlagda tomater.

inlagda_gröna_tomater
Inlagda, gröna tomater. Foto: ©nini.tjader.2017

Inlagda tomater

25-30 körsbärstomater
Färska kryddor: citrontimjan, timjan, oregano, rosmarin
1,5 msk svartpepparkorn
4 vitlöksklyftor
2-3 lagerblad
Vitvinsvinäger


Gör så här:

Skölj tomterna och rengör en 1 liters burk. Picka tomaterna med en sticka några gånger på varje sida. Skala och skiva och dela vitlöksklyftorna. Lägg tomaterna i burken och varva med lagerblad, de färska kryddorna, vitlöken, svartpepparkorn. Fyll sedan på med vinäger tills burken är välfylld. Stäng burkan och förslut väl. Förvara svart. Vänta ett par dagar innan du smakar på det. Skaka burken lite då och då under tiden du väntar.

Hur det smakar? Ungefär som inlagd gurka. Ät som tillbehör till någon kötträtt. Gott? Ja faktiskt, trots all vitvinsvinäger.

gröntomatmarmelad
Grön tomatmarmelad. Foto: ©nini.tjader.2017

Grön tomatmarmelad

1 kg omogna gröna tomater
5 dl syltsocker
1 citron (saft + rivet skal)
Ett par centimeter riven, färsk ingefära

Gör så här:

1. Skölj tomaterna och mixa dem så som du vill beroende på vilken struktur du vill ha på marmeladen.
2. Blanda alla ingredienser i en stor kastrull.
3. Koka kraftigt i cirka 15 minuter. Gör marmeladprov genom att ta ut lite och lägg på en tallrik. Stelnar den så är den klar.. Koka annars lite till.
4. Häll upp på varma, rena burkar. Stäng burkarna och förvara svalt.

OBS. När man kokar marmelad kraftigt så stänker det en hel del. Se upp för flygande varm marmelad och ha bara lock öppet när du rör i den. Själv fick jag en mycket kletig spis och ett likaså kletigt golv…

Hur det smakar? Jättegott. Friskt och fräscht. Lämnar en väldigt god smak kvar i munnen. Inte för sött. Och citronen tar inte heller över.

Jag älskar tomater. På alla sätt. Men jag tänker förmodligen inte odla dem igen. Alldeles för mycket jobb…

gröntomatmarmelad
Kokande grön tomatmarmelad. Foto: ©nini.tjader.2017

2 kommentarer:

  1. Åh, vad spännande att läsa. Jag har växthus och odlar massor av tomater varje år. Försöker ta vara på allt jag odlar. I år har vi haft ett riktigt dåligt tomatår, tur att vi fick många förra året, för vi har fortfarande tomatsoppa kvar i frysen. Nästa år ska jag testa dina recept. Tack för tipsen!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  2. Hade jag haft fler röda så hade jag gjort tomatsås att spara. Tyvärr har jag inget växthus så tomaterna har fått nöja sig med varmaste hörnet på uteplatsen. Men nu fick de komma in. Läste nånstans också att man kan frysa dem. Antingen hel eller halva eller klyftade. Och torka dem förståss.

    SvaraRadera