2017-12-30

Balela sallad

balelasallad
Balela sallad. Foto: ©nini.tjader.2017
Så här några dagar efter jul vill man inte längre ha julmat eller något som liknar julmat. Så jag gjorde en sallad igår. Receptet till salladen passerade i mitt FaceBook flöde för ett tag sedan och jag sparade det eftersom jag tyckte den såg intressant och god ut.

Det är en matig sallad som heter Balela Salad. Om man googlar på det (med engelsk stavning på salad) får man massor av recept på den, med små variationer mellan recepten. Det recept jag använde finns här om du klickar på länken och scrollar neråt på sidan. De två viktigaste ingredienserna är kikärtorna och de svarta bönorna.

Ingredienser


  • en kartong kokta kikärtor
  • en kartong kokta svarta bönor
  • ca 150 gram hackad rödlök
  • en jalapeno eller chilipeppar, finhackad utan frön (kan uteslutas)
  • ca 200 gram soltorkade tomater i olja (hackade)
  • ca 250 gram coktailtomater/plommontomater, skurna i halvor eller kvartar (beroende på storlek, även cocktailtomater varierar i storlek)
  • ca 100 gram hackad färsk dill
  • ca 100 gram hackad slätbladig persilja
  • ca 100 gram hackad färsk basilika (eller mynta)
  • ca 100 ml citronsaft
  • ca 150 ml extra virgin oliv olja
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 3 matskedar äppelcider-vinäger (jag tog vitvinsvinäger eftersom jag inte hade någon äppelcider-vinäger)
  • salt och svartpeppar efter smak
  • feta ost i tärningar (kan uteslutas)


svaratabönor, blackbeans
kikärtor, garbanzobeans

Gör så här


  1. I en medelstor bunke, blanda ihop kikärtor, svarta bönor, lök, jalapenos/chilipeppar, soltorkade tomater, tomater och örter.
  2. Blanda samman citronsaft, olivolja, vitlök, vinäger, salt och peppar.
  3. Häll försiktigt över dressingen över salladsblandningenn och rör försiktigt ihop allt.
  4. Kyl salladen i kylskåp. Enligt receptet i flera timmar eller över natten så att smakerna gifter sig. Det gjorde inte jag. Jag åt den direkt igår. Idag tar jag det som blev kvar som tillbehör till en skiva grillad fläskkarré (det går säkert bra med vilken stekt köttbit som helst).
  5. Vid serveringen, lägg till feta-ost.


Originalreceptet finns här:
https://reluctantentertainer.com/balela-salad

Grannen tyckte att man kan väl ta vilka grönsaker och örter som helst som man gillar… Men nej, det kan man inte om det ska bli en Balela-sallad med rätt smak. Det är just den här mixen som ger den smak den ska ha.

Grannen undrade också vad Balela betyder/står för. Det enda jag hittade via Google var att det är en bergstopp i Angola… Vad det har med salladen att göra vet jag inte. Enligt recepten är det en sallad från Mellanöstern. Det är väl därför jag gillar den…

Blev det gott? Ja. Jättegott. Därför har jag översatt receptet och noterat det här så jag kan göra den igen.

1 kommentar:

  1. Ser gott ut, men oj så mycket ingredienser, tänkte jag först. Men när jag läser arbetsgången ser det inte så svårt ut. Brukar inte äta bönor och kikärtor, men kanske skulle pröva det här receptet.

    GOTT NYTT ÅR 2018!

    SvaraRadera