2018-01-17

Kycklinglårfilé med broccoli, blomkål och ädelost

kycklinglårfile, broccoli, blomkål, tomater, ädelost
Kycklinglårfilé med broccoli, blomkål och ädelost. Foto: ©nini.tjader.2018

Det här receptet kommer från Allt om Mat. Originalreceptet finns här. Det dök upp i mitt FaceBook-flöde häromdagen. Tänkte igår att jag skulle prova det eftersom jag hade fryst kycklinglårfilé kvar i frysen sen Ulla var här. Det blev en 2 personers rätt så jag får äta det även idag.

Ingredienser

300 g kycklinglårfilé (stora, med ben och skinn)
400 g blomkål (jag hade ett litet blomkålshuvud)
250 g broccoli (köpte ett "lagom" litet broccolistånd)
200 g körsbärstomater
75 g gräddädelost
soja, olivolja, salt, svartpeppar

I originalreceptet säger de att det ska ätas med bröd. Eftersom jag aldrig någonsin har bröd till maten så skippade jag brödet.

Gör så här


  • Sätt ugnen på 225°.
  • Bland kycklinglårfiléer i en plastpåse med 1/2 msk olivolja, 1 msk vanlig soja, 2 krm salt och 1 krm svartpeppar. Stäng påsen ordentligt och blanda runt filéerna i den.

blomkål, broccoli
Blomkål och broccoli i ugnsform. Foto: ©nini.tjader.2018

  • Ansa och bryt blomkålen i buketter. Bryt broccolin i buketter och skär stjälken i skivor. Lägg grönsakerna på en plåt eller i en ugnsform i lagom storlek. Ringla över olivolja eller spraya över smör & rapsolja som jag gjorde. Salta.


kycklinglårfile, blomkål, broccoli
Kycklinglårfilé med blomkål och broccoli. Foto: ©nini.tjader.2018

  • Lägg kycklingen ovanpå (skinnsidan upp) och tillaga mitt i ugnen i ca 20 minuter.


kycklinglårfile, blomkål, broccoli, tomater
Kycklinglårfilé med blomkål, broccoli, tomater och ädelost.

  • Tag ut ur ugnen och sprid ut tomaterna över rätten och sätt in i ugnen igen. I originalreceptet kör de totalt 20 min i ugnen varav 10 minuter med tomaterna. Det är för kort tid om kyckling och grönsaker ska bli klara. Totalt 30 minuter blev alldeles lagom.


I originalreceptet var tomaterna hela. Jag valde att halvera dem eftersom hela ugnsheta tomater är problematiska att hantera när man ska äta dem.

tomater, ädelost
Toamater och ädelost. Foto ©nini.tjader.2018

  • Tag ut ur ugnen och strö över små bitar av ädelosten över rätten.


kycklinglårfile, blomkål, broccoli, tomater
Kycklinglårfile med blomkål, broccoli, tomater och ädelost. Foto: ©nini.tjader.2019

Grannen undrade om det blev gott? Jodå, det blev ganska gott. Men jag tror att lite grönsaksbuljong på hade varit godare än soja. Nästa gång…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar