2018-01-21

Månadernas färger (enligt Oscar Reuterswärd)

Bild av Oscar Reuterswärd. Foto: ©nini.tjader.2018
Den här bilden ovan, en numrerad (351/500) och signerad litografi, har jag på min vägg ovanför datorn. Den är gjord av Oscar Reuterswärd, en svensk konstnär, som bland annat gjorde s.k. "omöjliga" bilder, som M.C. Escher (en annan av mina favoriter av konstnärer) också gjorde. Om Escher ska jag skriva en annan gång. Jag har alltid varit fascinerad av den här typen av bilder med "omöjliga" motiv.

Bilden på min vägg fanns ursprungligen hos en av mina chefer på DD Data Distribution (där jag jobbade i många år). Jag fick den av honom vid något tillfälle eftersom den innehåller mina initialer, NT, och han tyckte att jag därför skulle ha den.

oscar reuterswärd
Oscar Reuterswärd enligt Google. Skärmdump.

I mina gömmor dök det häromdagen, när jag letade efter något annat, upp en lapp som jag skrev för många år sedan. Den handlade om månadernas färger enligt Oscar Reuterswärd. Jag minns inte hur jag fick dem, men jag tror att det kan ha varit via något TV-program och att jag skrev ner dem då.

Det påminde mig om de temperaturfiltar, här till exempel, som folk i mina FaceBook grupper om stickning och virkning gör. Då med olika färger för dagarna över året. En del virkar, andra stickar, typ ett eller två varv per dag, med den färg de valt för ett visst temperaturspann.

Jag har alltid haft bilder av färger på årets månader i mitt huvud. Det tror jag att många har. Men vilka var då Oscar Reuterswärds färger för årets månader? Jo dessa.

Januari – Isblå

Februari – Klarblå

Mars – Ljusgrå

April – Ljuslila

Maj – röd

Juni – Gul

Juli – Klargrön

Augusti – Mörkt blågrön

September – Orange

Oktober – Brun

November – Mörkgrå

December – Mörkt blålila



Och visst skulle man väl kunna sticka eller virka en temperaturfilt  med en randning i dessa färger? Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar