2018-01-09

Moment 22 – är jag jag?

pass, idkort
Pass och gamla ID-kort. Foto: ©nini.tjader.2018

I torsdags 4 januari 2018 gick mitt pass ut.
FaceBook påminde mig i fredags om att jag varit hos pass-polisen för fem år sedan. DÅ, när FaceBook påminde mig om det besöket, kollade jag passet och såg att det gått ut dagen innan. 
Därefter inföll ytterligare två röda dagar.
Under den tiden kollade jag vad jag behövde göra för att förnya passet och bokade tid hos Polisen i Flemingsberg, passenheten, för att göra förnyelsen.

I informationen på deras sida upptäckte jag att man för att förnya sitt pass måste ha en giltig ID-handling. Nyckelordet här är GILTIG. Mitt pass är min enda ID-handling. Och efter den 4 januari 2018 är den ogiltig…


Vad gör man då?

Tänkte att jag kunde ta med mig grannen vägg i vägg (med giltig ID-handling för henne) för att intyga för dem att jag är jag.

Mailade Polisen och frågade. Fick svar igår med ett blankt nej. Grannen är inte enligt lagen en giltig person att intyga att jag är jag.


pass
Mitt nuvarande ogiltiga pass. Foto: ©nini.tjader.2017


De här är de enda giltiga personerna som kan följa med och intyga att jag är jag (utdrag från polisens sidor):

Godkänd id-handling vid ansökan av pass

När du ska ansöka om nytt pass eller nationellt id-kort måste du kunna legitimera dig. Godkänd legitimation är följande giltiga id-handlingar.
  • Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
  • Svenskt nationellt id-kort
  • Svenskt körkort
  • Svenskt SIS-märkt id-kort
  • Skatteverkets id-kort för folkbokförda i Sverige
  • Svenskt tjänste- eller id-kort utfärdat av statlig myndighet

Om du saknar legitimation

Om du saknar legitimation kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga din identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:
  • Make/maka
  • Sambo (ni ska vara skrivna på samma adress)
  • Registrerad partner
  • Förälder
  • Mor- eller farförälder
  • Myndigt barn
  • Myndigt syskon
  • Vårdnadshavare
Även följande personer kan intyga din identitet och ska då styrka sitt uppdrag/relation till dig vid ansökningstillfället och visa godkänd legitimation:
  • Familjehemsförälder
  • God man
  • Arbetsgivare till sökanden (minst ett års anställningstid)
  • Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga.

pass
Mina gamla pass. Foto: ©nini.tjader.2018

Och om man inte har något av detta, vad gör man då?

Pensionär i min ålder utan sambo, barn, arbetsgivare etc. har inga såna personer i sitt liv.

Ringde polisens passmyndighet igår eftermiddag (de har bara telefontid på eftermiddagen 1300-1600). Personen i växeln sa lite snorkigt att jag skulle ha tänkt på att förnya passet innan det gick den 4:e… Javisst. Det hade ju varit bra. Men nu gjorde jag inte det. Vem har koll på fem (5)  år efteråt att det skulle gå ut just nu? Mitt i alla jul- & nyårs- & trettondagshelger? Om inte FaceBook påmint mig hade jag fortfarande varit ovetande.

Telefonisten kopplade mig till en kvinna på passenheten som var väldigt trevlig. Hon föreslog att jag skulle leta fram så många gamla ogiltiga pass och ID-kort jag bara kunde, samt ta med dokument som bara jag som person kunde ha fått. Sedan får handläggaren bedöma där och då med ledning av dessa dokument om jag blir betrodd som att jag är jag så jag kan få ett nytt pass.

Numera kan man ju betala med sina kort utan att identifiera sig med ID-handling i de flesta fall. Men får man ett paket på posten så måste man i de flesta fall ha en ID-handling för att få hämta ut paketet. Så jag måste ju ha en giltig ID-handling.

Att jag valt pass istället för Nationellt ID-kort beror på att passet är billigare (350 kr) än det nationella ID-kortet (400 kr). Man kan ju undra varför? Dessutom kan jag ju få för mig att jag vill åka utomlands och då behöver man vanligtvis ett pass.

Så nu har jag en kasse med diverse personliga dokument samt en bunt gamla ogiltiga ID-kort och pass som jag ska ta med mig till Polisens passenhet i Flemingsberg idag.

Vi får se hur det går och om de godkänner att jag är jag så att jag kan få en ny ID-handling, dvs ett förnyat pass.

PS. Det gick bra. Jag är godkänd. De godkände ett färskt försäkringsbesked för 2018 som kvitto på att jag är jag och dessutom att det bara är några dagar sedan gamla passet gick ut. Och så sa han: Varför tog du inte med dig en granne för att bevisa att du är du… Förklarade för honom att jag fått nobben på det både per mail och i telefon. Enligt honom skulle det gått antingen med en granne eller med en god vän. Mitt nya pass är klart senast tisdag i veckan som kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar