2015-03-28

Nordiska Trädgårdar 2015 – Trädgårdsmässan

Fritillaria
Fritillaria. Foto: ©nini.tjader.2015
I torsdags, den 26 mars, besökte jag Nordiska Trädgårdar 2015 på Stockholmsmässan i Älvsjö. Det var första dagen på mässan. Den pågår till och med imorgon söndag.
Trevlig mässa, men för många besökare redan första dagen.  Jakten på sticklingar från pelargoner och andra blommor pågick som vanligt. Vissa besökare…sprang omkring som galningar utan att se några andra besökare, knuffades, trängde sig in framför en när man stod och tittade på något, tydligen rädda att missa något fynd.
Mässan hade så kallade idéträdgårdar. De flesta var ointressant och alldeles för utstuderade. (Vem bygger exempelvis miljöer av böcker i en trädgård?) Jag gillade bara en av dem, kallad Hängande Trädgård av Trendstefan (Stefan Nilsson). Den var sittvänlig och vilsam. Och intressant.
Hanging garden by Trendstefan
Hängande trädgård Foto:©nini.tjader.2015
Vissa utställare hade tagit dit träd från Tyskland, tajmade så de skulle blomma till mässans öppnande. Det berättade en av utställarna. De tajmade det helt rätt och träden/buskarna spred en underbar doft på mässan.
Flowering trees
Blommande träd. Foto: ©nini.tjader.2015.
Där fanns också en balkongutställning. Jag gillade inte någon av de visade balkongerna. Vad är det för vits med en balkong om den är så över-dekorerad och full med saker att det inte återstår någon plats att sitta och njuta av att vara utomhus?
Overdecorated balcony
Överdekorerad balkong. Foto: ©nini.tjader.2015
En av facktidningarna som ställde ut sålde nog många nya prenumerationer eftersom alla som tecknade en prenumeration också fick en "Dramaten", något som behövs på en sån här mässa där man kan handla överallt. Såg dessa "Dramaten" precis överallt efter några timmar.
"Dramaten"
"Dramaten" Gratis, förutsatt att du tecknade en prenumeration på en specifik tidning.
Foto: ©nini.tjader.2015
Den här sortens mässa säljer alla sorters ting, som hattar, verktyg, blommor, plantor, buskar, trädgårdstillbehör, möbler…och en massa annat också.
Jag köpte tre saker. En plant-lampa som ger naturligt ljus light (LED) särskilt anpassat för växter inomhus. Jag köpte också sex olika sorters kryddplantor.
Natural light lamp and herbs
Lampa för naturligt ljus. Foto ©nini.tjader.2015
Nej, kryddplantorna och lampan ska inte fortsatt stå på köksbordet. Det är en tillfällig placering medan jag testar lampan och inte ännu planterat om kryddväxterna i större krukor (det behövs, de blir torra på nolltid). Köpte lampan till mässpris (270 kronor). Finns i flera olika färger hos Venso Eco Solutions.
Jag löpte också en "plantbur" med medföljande planta. Inte för att jag behövde den, men för att jag gillade den. Hänger för närvarande i ena köksfönstret. Den har likheter med den servetthållare jag har på köksbordet som jag köpte för flera år sedan. Det är lite svårt att vattna plantan i buren upptäckte jag… 
Caged flower
Planta i bur. Foto: ©nini.tjader.2015
ujblogo100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar