2016-05-29

Det där med fredagsbuketter…

blomtavla
Blommor i vas. Målning av Oskar Tjäder, min pappa, 1932. Foto. ©nini.tjader.2016
Jag läser och följer en hel del inredningsbloggar. Ett fenomen jag lagt märke till är att när fredagen kommer så handlar flera av dem om veckans fredagsbukett…

fredagsbukett
Bilden lånad från JM.
Men varför?
Varför lägga ut en massa pengar på dyra buketter som bara står sig i ett par dagar?
Och varje vecka…
FaceBook och Instagram svämmar över av fredagsbuketter på fredagarna.

fredagsbukett
Bilden lånad från Internet, mama.nu Frida Fahrman.
Visst. Det är vackra buketter. Men jag förstår liksom inte själva vitsen med, vad det verkar, tvånget, att om man bloggar, så MÅSTE man lägga upp bilder på sin fredagsbukett. Varje vecka. Och nästan be om ursäkt om man nu händelsevis inte skulle göra det av någon anledning.

fredagsbukett
Bilden lånad från Internet.
En del går till och med så långt att de går ut i sin trädgård och rånar trädgården på en del av de växter som finns där och gör en fredagsbukett och tar in. Trots att blommorna finns utanför dörren. Varför inte låta växterna stå där, i trädgården, och vara vackra där de växer? Varför gå ut och kapa av dem? OK, jag kan förstå om man gör det ute på "landet" och tar dem med sig in till stan där de inte växer utanför dörren, för att få med sig lite blomfröjd hem till lägenheten i stan. Men från sin egen trädgård in genom dörren? De håller längre där de växer.

fredagsbukett
Bild lånad från internet.
Om man nu vill ha blommor inomhus, satsa hellre på krukväxter. Gärna blommande sådan. Orkidéer är till exempel både dekorativa och lättskötta. Men det finns mycket annat också. Eller satsa på en tavla med vackra blommor att ha inomhus. De vissnar aldrig. Håller i princip för evigt.

Blommor är vackrast där de växer – det kommer jag nog alltid att hävda. Några fredagsbuketter kommer aldrig att dyka upp i min blogg. Och ska du går bort och får för dig att ha med blommor dit du ska: tag med en krukväxt i en vacker kruka. Det håller betydligt längre än en blombukett.

blomtavla
Detalj ur målningen ovan. Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar