2016-05-28

Moderna Museet

Utsikt från Moderna Museet. Foto: ©nini.tjader.2016
I april var Ulla och jag på Moderna Museet. Vi ville se utställningen Aguéli/Klee innan den tog slut. Vi var där sista veckan den visades. Den var lite av en besvikelse, trots att jag alltid gillat både Klee och Aguéli. Varför besvikelse? Jo, för att konstverken var så mycket mindre än jag hade föreställt mig att de skulle vara. Har man bara sett dem i böcker eller tidningsreportage får man ett annat intryck.

On ne peut pas simuler la liberte…/Man kan inte simulera friheten… Foto. ©nini.tjader.2016
När vi ändå var där gjorde vi en runda runt i museet. Jag hade inte varit där sedan 60-70-talet nånting. Det var inte så mycket folk, om man borträknar grupper av skolbarn lite här och där, det var ju en vanlig vardag mitt på dagen.

Den berömda geten… Foto. ©nini.tjader.2016
Jag gillar Moderna Museet. Och nu när det är gratis inträde (utom till vissa specialutställningar) kan man ju gå dit hur mycket som helst.

Konstverk. Foto. ©nini.tjader.2016
Det finns mycket att titta på på Moderna Museet. Av varierande intresse.

Konstverk. Foto: ©nini.tjader.2016
Salarna avlöser varandra och har olika innehåll för olika perioder.

Utsikt från Moderna Museet. Foto. ©nini.tjader.2016
I de fall det finns fönster i salarna är de som egna konstverk i och med att de blir inramade av de djupa nischer de finns i.

En bild av Klee. Foto. ©nini.tjader.2016
Alstren är omväxlande. Finns sånt som kan intressera alla och sånt som kanske är mer specifikt för vissa.

Ryska originalaffischer. Foto: ©nini.tjader.2016
Nu när det är gratis att gå på Moderna Museet, och jag hittat den busslinje som går från Centralen till Moderna Museet, måste jag bara ta mig dit igen. Och titta mer i fler salar. Jag gillar ju att titta på bilder och konst även om jag kanske inte gillar de mest utstuderade installationerna. Ja, jag kommer att åka dit igen och det kommer inte att ta flera decennier igen innan jag gör det.

De har ett bra fik också, med helt normala priser, inte svindyra museipriser. Och en bra presentshop. Utanför museet finns parken med Paradis-skulpturerna. Också värda att besöka.

Det finns också en stor parkering för hyr-cyklar precis utanför dörren. Hur man hyr? Står på en skylt bredvid.

(Nej, jag är inte sponsrad av Moderna Museet).

Hyrcyklar utanför Moderna Museet. Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar