2016-08-20

Aloe Vera – kan bli hur många plantor som helst…

aloevera
Min stora aloe vera. Foto. ©nini.tjader.2016
Jag har en stor aloe vera som jag haft i många år vid det här laget. Ursprungligen stod den i bostadsrättsföreningens föreningslokal och hade typ två trötta blad som alltid hängde ner. Den fick vatten när jag var i lokalen, men aldrig annars. Den förde ett tynande liv där så vi beslöt att sluta med levande växter i en lokal där de inte fick någon vård. Jag tog hem aloe veran på vinst och förlust, och en vanlig fikus. Birgitta tog hand om en tynande orkidé och blev ordkidéfrälst på kuppen. När fikusen inte längre fick plats hos mig (efter en sommar utomhus där den växte ohejdat) fick Birgitta även fikusen. Den lever ännu hos henne.

aloevera
Den stora aloe veran. Foto. ©nini.tjader.2016
Aloe veran stod länge i mitt kök. Den tog sig fint och blev stor och kraftig. Nyligen fick den flytta till fönstret i vardagsrummet där den står stadigare och inte är i vägen. Och om den skulle falla omkull så faller den i alla fall inte ner på golvet (som den skulle gjort om det stått kvar på piedestal i köket). Jag bytte piedestal i köket, och den kunde inte stå på den nya piedestalen eftersom den bara klarar upp till max 5 kilo per plattform. Stora aloe veran väger, med kruka 7,5 kilo… Och är dessutom ganska hög och vinglig.

aloevera
Stora aloe veran i vardagsrumsfönstret. Foto: ©nini.tjader.2016
Jag planterade om moderplantan från föreningslokalen för första gången sen den flyttade hem till mig förra sommaren. Inte helt enkelt. Det är en tung planta. Men den behövde en större kruka, inte bara ny jord. Samtidigt tog jag bort dess småplantor som kommit upp och satte dem i egna krukor. När de hade rotat sig, vilket gick ganska fort, fick grannen den omgången.

Senare har jag lärt mig att man inte behöver ta upp och plantera om hela plantan för att få loss baby-plantorna. Det går bra att ta upp dem ur krukan utan att göra något mer med moderplantan än att fylla på jord uppifrån.

aloevera
Stora aloe veran i vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2016
Nästa omgång aloe-vera-barn fick Ulla. Och de växer och frodas i hennes vardagsrums-fönster i stan (inte på bilden – på bilden är min stora planta).

aloevera
Aloe vera omgång nummer tre. Foto. ©nini.tjader.2016
Nästa omgång aloe vera babies behöll jag själv. De är redan så stora som på bilden ovan och mår riktigt bra. Den krukan står i ena köksfönstret och de två plantorna behöver förmodligen en större kruka inom en inte allt för lång framtid. Ja den gillar sol förutsatt att man inte glömmer att vattna den. Man ser när den behöver vatten. De köttiga-bladen faller ner då den är för torr. Men den tar sig (oftast) efter en stund då den får vatten och bladen reser sig igen. Just det här köksfönstret har västerläge, så eftermiddags- och kvällssol.

Nu var det dags igen. Runt fötterna på moderplantan, den största plantan, fanns det flera nya babies. Jag grävde upp dem häromdagen och stoppade ner dem i små krukor med så- och kaktusjord och vattnade. Nu är det bara att vänta på att de ska "fastna" i jorden. När de börjar växa vet man att de fastnat. Då kommer de att behöva större krukor och vanlig krukväxtjord. Max två plantor i samma kruka tror jag är optimalt. Eller en enda om de ska bli riktigt stora och maffiga. Man får vara försiktig med vattningen så man inte vattnar ihjäl dem. Får de för mycket vatten ruttnar de och dör.

Stora aloe veran har fått ny jord ovanpå den befintliga för att fylla på efter de småplantor jag grävde upp och tog loss från den. Det kommer förmodligen att komma fler småplantor där igen. Det brukar inte ta så lång tid innan de små plantorna dyker upp där igen.

Det kan bli hur många plantor som helst… Om jag ska behålla de senaste eller inte vet jag inte just nu. Vi får se hur det går.

aloevera
Aloe vera omgång fyra. Foto. ©nini.tjader.2016
Nej, just den här sorten kan man inte använda som plåster på såren eller göra juice av eller något i den vägen… Det finns många olika sorters aloe vera. Googla för mer information.

1 kommentar:

  1. Trevligt att läsa, själv har jag också aloe vera. Jag köpte min i Puerto Rico. Den har planterats om 1 gång. Och den fick en massa barn. Det är den sorten man kan använda på ex. huden. Såg att vi har lite liknande intressen. Ha det gott

    SvaraRadera