2016-08-01

Krasse, en vacker blomma

krasse
Krasse Foto: ©nini.tjader.2016
Förra året hade vi en massa krasse i stora rabatten mot parkeringen. Massor av den. Det blev många frön av den som jag samlade och sparade i en burk i ett av köksskåpen. I år ville vi inte ha krasse i den rabatten eftersom det såg väldigt skräpigt och ovårdat ut. Den växer ju lite hur som helst…

Jag har sett att det ändå blev kvar lite krassefrö i jorden i den rabatten. Några plantor blir det där även i år.

krasse
Krasse. Foto: ©nini.tjader.2016
Alla sparade krassefrön stoppade jag ner i jorden någon gång i maj, dels i min torra och soliga rabatt precis vid ingången/utgången mellan uteplats och trädgård. Dels längs bullerplanket efter att jag först rivit bort hur mycket mossa som helst där det skulle varit gräs. Och sådde även reparationsgräs där.

krasse
Krasse. Foto. ©nini.tjader.2016
Krassen längs bullerstaketet har nyligen börjat blomma. Det ser ut precis så som jag hade tänkt mig. Min mentala bild var ett barndomsminne från en av mina morbröders-mostrars trädgård. De hade massvis med krasse längs gångvägen in från grinden till huset. De har stannat i mitt minne. Massor av krasse-blommor av olika färger. Frodigt gröna blad.

krasse
Krasse. Foto: ©nini.tjader.2016
krasse
Krasse i torra och soliga rabatten. Foto: ©nini.tjader.2016

Den krasse jag satte i torra och soligaste rabatten är pytteliten, bladen gulnar snabbt och blommorna är ganska små. Den är svår den rabatten. Men det blommar i alla fall. Och den är bra som marktäckare just här. Den kryper liksom… På våren är det fullt med krokus här. På hösten är det kärleksörten och en gul höstsolhatt. Båda dessa har en bit kvar innan de blommar.

Jo jag vet att man kan ha både blommor och frön i sallader, men jag har aldrig testat det. Jag har ju helst blommorna där de växer…

krasse
Krasse Foto. ©nini.tjader.2016
Vid bullerstaketet bor krassen ihop med en av stockrosorna. De är fina ihop.
Även i år tänker jag samla krassefrön när de blir klara och spara till nästa år. Kan även tänka mig att köpa en stor påse krassefrön i vår. Och allt ska ner längs bullerstaketet. Vi har flera sträckor kvar där det inte växer något just nu.

krasse, stockros
Krasse och stockros. Foto: ©nini.tjader.2016

3 kommentarer:

  1. Åh krasse, denna härliga blomma som lätt föraktas men som bereder sådan glädje!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina krassebilder! Min krasse har inte börjat blomma än. Jag hade också frön från förra året, men även köpefrön som jag strödde ut. Nu väntar jag bara på blomningen.

    SvaraRadera
  3. De tar tid på sig att börja blomma. Mina började alldeles nyligen. När de väl börjat blir de bara fler och fler.

    SvaraRadera