2017-04-30

Jodå det växer

tomater
Tomater 2017-05-29 Foto: ©nini.tjader.2017
Mina tomatplantor börjar bli riktigt stora. En omplantering är gjord men det börjar bli dags för nästa, helst slutgiltiga, omplantering.

tomater
Tomater 2017.04-29. Foto: ©nini.tjader.2017
Det syns tydligt nu att de är olika sorters tomater. Man ser också vilka som kommer att bli höga, och vilka som blir mer lågväxta. Det kommer fortfarande nya små plantor då och då i krukorna. Frön som grott mer långsamt. De småplantorna tar jag nu bort.

tomater
Tomater från tomatskiva i jorden, 2017-04-29. Foto: ©nini.tjader.2017
De tomater jag sådde sist, direkt från en skiva tomat i jorden, är minst. De tog också betydligt löngre tid på sig att gro. De där jag tog ut fröna ur tomaterna och lade dem i blöt grodde snabbast och är en bra bit större.

blomsådder
Blommor. Foto: ©nini.tjader.2017
De blomfröer jag sådde samtidigt har det inte blivit mycket av. Smått och klent skulle man kunna säga. Närmast i bild är två pastellakleja. Det är allt som blev en hel påse frö. Och om de i slutänden blir något alls är ovisst. Bakom dem är fyra Törnrosas kjortel, en klätterväxt. Också här blev det inte så mycket av den fröpåsen. Väldigt små… Överst till vänster är fyra krukor med klockranka. Åtta plantor blir det, men de växer otroligt långsamt. En av dem har precis visat sig ovan jord och syns inte på bild. De ser lite trötta ut men jag hoppas de tar sig.

myskmalva
Myskmalva, 2017-04-29. Foto: ©nini.tjader.2017
Frösådden av myskmalva, nummer två faktiskt, har bytt fönster eftersom det blev så trångt i köket. Nu står den i vardagsrumsfönstret. Ganska pigg, men växer dåligt. Den första omgången myskmalva jag sådde dog helt, de få frön som grodde och blev något. Den här omgången har gått bättre, men jag önskar det snart blev så pass varmt att man kan plantera ut dem.

myskmalva
Min myskmalva från Zetas. Foto: ©nini.tjader.2017 via Gardenize.


De färdiga perenner jag nyligen köpt hos Zetas är utplanterade och ser ut att må bra trots de iskalla nätterna med minusgrader. Ovan en myskmalva som är något helt annat än mina frösådder… Den här kommer ju att bli något. Fottad via appen Gardenize som man kan använda för att dokumentera sin trädgård, sina växtplatser, sina plantor och vad man gör i trädgården. Mycket trevlig app.

citrontimjan
Citrontimjan köpt på Zetas. Foto: ©nini.tjader.2017
När jag var på Zetas för en vecka sen köpte jag också en ny citrontimjan.

timjan vulgaris
Timjan vulgaris från Zetas. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag behövde ju byta ut båda mina tidigare gamla timjanplantor mot nya. De gamla plantorna var helt ihoptorkade och mer eller mindre döda efter den senaste vintern. Nu är det nya, fräscha plantor, fulla av liv.

pepparmynta
Pepparmynta från Zetas. Foto: ©nini.tjader.2017
Ny från Zetas är också en planta röd pepparmynta som får göra sällskap med den marockanska mynta jag har sedan tidigare. Den här har nickat lite efter varje frostnatt, men kölden har inte tagit kål på den. Än?

astrantia major
Astrantia Major, vit. Foto: ©ninij.tjader.2017
Också ny från Zetas är en Astrantia Major, dvs en Stjärnflocka. Den här gången en vit. Den har jag planterat i runda planteringen utanför uteplatsen och den gör sällskap med de två stora plantor rosa stjärnflocka jag redan har där. Tyckte det kunde bli fint med en vit som sällskap till dem. Det största bladet på bilden har tyvärr knäckts, antingen vid transporten hem eller planteringen, men det gör nog inget. Det är en kraftig planta så det växer upp mer från den.

pastellakleja
Blå pastellakleja från Zetas. Foto: ©nini.tjader.2017
Eftersom min frösådd av pastellaklejor inte går så bra garderade jag med två färdiga plantor pastellakleja från Zetas. En blå, ovan, och en röd, nedan. Båda får sällskap med de vita jag redan har. Tänkte att de med tiden får sprida sig. Aklejor gör ju så. Fungerar definitivt bättre än egen frösådd inomhus…

pastellakleja
Röd pastellakleja från Zetas. Foto: ©nini.tjader.2017
Den röda pastellaklejan är i framkant på bilden. Bakom den är en av de vita jag redan har. De vita kommer ursprungligen från två plantor jag grävde upp hos en granne och flyttade hem till mig för ett antal år sen.

Alla bilder tagna via appen Gardenize är sedan delade till FaceBook, bara till mig själv, och därefter sparade till min dator. De sparas inte till iPhonens Bilder via appen tyvärr utan man måste för närvarande gå den här omvägen för att få in dem till dator. Eller gå ut och fota om, men inte med Gardenize. Har påtalat det till utvecklaren. I övrigt är det en väldigt trevlig app.

En annan frösådd är mina luktärtor. Frö av två sorter från Zetas. De grodde på fem (5) dagar och har sedan vuxit snabbt inomhus. Nu står d ute dagtid, och inne nattetid eftersom det är minusgrader på natten. De är nu så stora att det är dags att klippa dem så de grenar sig.

Sen hoppas jag på varmare dagar och nätter så man kan plantera ut allt frösått. Och pelargonerna…

luktärtor
Luktärtor 2017-04-29. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar