2017-04-14

Trädgårdsrapport, långfredagen 2017

garden, trädgård
Trädgården, långfredagen 2017-04-14 Foto: ©nini.tjader.2017
Gick ut en sväng i iskylan, innan snön kom, för att dokumentera trädgården som den ser ut just nu. Eftersom det blev kallt igen, efter en ganska skönt varm period, har idet inte hänt så väldigt myckt mer. Men en del i alla fall. Det ser åtminstone LITE grönare ut.

björnbär
Björnbär, 2017-04-14. Foto: ©nini.tjader.2017
På björnbärens grenar börjar det komma nya små blad. Men ska den inte tappa de gamla bladen nån gång? De sitter fortfarande fast. Bruna och torra, men sitter fast.

blåbär, blueberries
Blåbär. Foto: ©nini.tjader.2017
De amerikanska blåbärsbuskarna har ganska stora blomanlag. Svåra att ta bild av, men de är där. Mest ser jag på bilden att jag måste gå ut och rensa bort maskrosor vid tillfälle… men inte just nu.

fläder
Fläderbuske. Foto: ©nini.tjader.2017
De tre fläderbuskarna är på G med nya blad och bladanlag. Så de lever i åtminstone efter den här konstiga vintern.

gräslök, chives
Gräslök. Foto: ©nini.tjader.2017
Gräslöken i odlingsboxen utanför sovrumsfönstret kommer fint. Grön och kraftig. Cirka 10 cm hög nu. För liten än för att klippa av, men den växer fort.

dragon
Drogon. Foto: ©nini.tjader.2017
Förra årets dragon i odlingsboxen kommer också fint. Den är betydligt kraftigare i år, efter vintern, än vad den var förra året. Jag har fortfarande kvar torkad dragon från förra årets skörd. Måste lära mig göra egen bearnaise …

citronmeliss
Citronmeliss. Foto:©nini.tjader.2017
Citronmelissen lever den också, och den mår bättre i år än vad den gjorde förra våren. Det här kommer från det som inte frös bort förra vintern. Nu är plantan på år tre. Vad använder ni citronmeliss till? Tips?

digitalis
Digitalis. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag rensade bland digitalisplantorna häromdagen. Nu ser det ut så här (ovan). Ser fram emot att få lika många 2-meters plantor med blommor på som det finns plantor här. De är så pampiga när de växer upp. Giftiga (hela plantan), men vackra då de blommar.

hallon
Hallon. Foto: ©nini.tjader.2017
Kollade hallonsnåret. Bladen är på väg fram. För tidigt än att se om några av grenarna behöver tas bort/har dött.

mynta
Halvtom rabatt. Foto: ©nini.tjader.2017
I rabatten ovan har jag tagit bort en död och en halvdöd timjanplanta. De var gamla, träiga och tråkiga.  Det enda som är kvar där är den marockanska myntan som är på väg upp på nytt (outrotlig). Här kommer jag att plantera dels en vanlig timjan, dels en citrontimjan, dels en röd mynta som det står pepparmynta på. De två timjanplantorna köpte jag på trädgårdsmässan i Älvsjö i förra veckan och de har stått utomhus på uteplatsen sen dess.

timjan, pensé, påsklilja
Plantor på uteplatsen. Foto: ©nini-tjader.2017
De står på ryggen till min bänk på uteplatsen, tätt intill väggen, under tak från grannens balkong ovan, tillsammans med penséerna och påskliljorna. Inbillar mig att det är tillräckligt skyddat där mot snö, vind, regn, kyla… Eller borde jag lägga över ett skydd?

hortensia
Hortensia. Foto: ©nini.tjader.2017
Min gamla hortensia i den runda rabatten utanför uteplatsen ser torr och tråkig ut. Men de gör de alltid så här års. Tittar man riktigt nära på de torra pinnarna så ser man att det finns en hel del bladanlag på dem. Så kanske…

hosta
Hosta. Foto: ©nini.tjader.2017
Den största hostan, helgrön, är på väg upp. Den var riktigt stor förra året och blommade fint. De här lila anlagen ser lovande ut. Den andra hostan, gröna blad med vit kant, har jag inte sett röken av än. Men den kommer nog. Hostorna brukar inte vara så här tidiga.

kaprifol
Kaprifol. Foto: ©nini.tjader.2017
Mina tre kaprifoler har alla gröna blad. Snart kan man se vad som är torrt och dött så man kan klippa bort det. Jag har också hängt upp förra årets solcellsdrivna Ikea-lampa i bågen. Den är lite sned och rätt smutsig från förra året, men den fungerar fortfarande. Har köpt en ny, fräsch som jag troligen byter mot lite senare.

kaprifol
Kaprifol. Foto: ©nini.tjader.2017
På en av kaprifolerna såg jag ett blomanlag. Men att blomma får den nog vänta med ett tag till så kallt som det är nu.

kärleksört
Kärlekslört. Foto: ©nini.tjader.2017
Mina tre kärleksörter kommer fint. Just nu ligger det en massa skärp från utblommade krokusar på dem, men det försvinner med tiden. De är också omgivna av krokusblad. Näastan alla krokusar är utblommade vid det här laget.

klätterhortensia
Klätterhortensia. Foto: ©nini.tjader.2017
Klätterhortensian på uteplatsens baksida har stora bladknoppar som bara står och väntar på bättre tider. Mer värme och sol så… Blir det några blommor på den i år? Ingen aning. Den går nu in på år fem (5) och har hitintills inte blommat än. Helt normalt att det ska ta sån tid innan den börjar blomma sägs det. Det är två plantor.

Krasseland. Foto: ©nini.tjader.2017

Här kommer det att växa krasse så småningom. Har inte satt krassefröna än. Väntar ett apr veckor till med det. Dels har jag sparade från av slingerkrasse från förra året, dels ett par nya sorter att komplettera med. Det var fint med krasse här längs bullerstaketet förra året, så jag tar en vända till med krasse där.

stockros
Stockros. Foto: ©nini.tjader.2017
Det finns också stockrosor lite här och var.  (Och ja, jag ser maskrosen bakom den på bilden). Förhoppningsvis är det plantor som kommer att blomma i år så jag inte behöver vänta ytterligare ett år på blommorna.

akleja
Mellan vinbärsbuskarna. Foto: ©nini.tjader.2017
Mellan våra två svarta vinbärsbuskar kommer det påskliljor (eventuellt någon pingstlilja) och kraftiga plantopr av akleja som spritt sig från den rabatt där de ursprungligen växte och växer.

Här har jag grävt bort alla plantor av blåklocka och prästkrage. De konkurrerade för mycket med vinbärsbuskarna.

svarta vinbär
Svarta vinbär. Foto: ©nini.tjader.2017
Svarta vinbärsbuskarna har hunnit ganska långt med sina blad. Hoppas den väntar lite med att ta fram sina blommor, för än är inte vädret särskilt lämpligt för dem.

rabatt
Rabatten utanför uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2017
Rabatten utanför uteplatsen ser ganska skräpig ut just nu med alla krokusblad och utblommade krokusar. Men det är bara att vänta… I bakkanten av den här rabatten kommer det massor av små vallmo. Brukar få rycka upp en hel del av dem så de inte tar över hela rabatten. Emellan krokusbladen och vallmona växer björnbärsbusken.

bärmispel
Bärmispel. Foto: ©nini.tjader.2017
Vår bärmispel vid fågelmats-automaten har stora bladanlag och stora blomanlag. Blommorna bör slå ut inom cirka två veckor. Vi köpte den för ett år sedan den 1 maj. Och då hade den precis börjat blomma. Ser fram emot det. Den trivs där den står. och fåglarna gillar den.

plymbuske
Plymbuske. Foto: ©nini.tjader.2017
"Plymbusken", som jag aldrig minns vad den heter, är på god väg upp. Den vänstra delen av rundeln borde också ha buskanlag på väg upp, men jag vet att grannens katt Alice, varit där och både grävt och uträttat sina behov., så tveksamt om det kommer upp något där.

spirea
Spirea. Foto: ©nini.tjader.2017
Spirean utanför ena köksfönstret har redan gröna blad. Små fortfarande. Blir det varmt kommer den förhoppningsvis att börja blomma snart. Den är betydligt större i år eftersom jag glömde klippa ner den i höstas.

syren
Hängsyren. Foto: ©nini.tjader.2017
Hängsyrenen i hörnet mellan mig och grannen har stora bladanlag. Den har fortfarande inte blommat en enda gång sen vi köpte den. Det ska bli stora, rosa hängande blommor på den… Om den inte tänker blomma i år heller får vi fundera på att flytta på den till en mer gynnsam plats.

rabarber, rhubarb
Rabarber 2017-04-14. Foto: ©nini.tjader.2017
Rabarbern (två olika sorter) plöjer sig upp i vår gemensamma odlingsbox. Nu när odlingsboxen har två våningar och mer och djupare jord, hoppas vi att den blir mycket törre i år än den varit tidigare år.

rabatt
Rabatt. Foto: ©nini.tjader.2017
I den här halvcirkelformade rabatten bakom fågelmatsstationen ska det i ytterkanten bli en massa frösådda blommor. De frösår jag i maj nån gång. Har rensat lite här och tagit bort en del blåklockor och prästkragar, men inte alla. I övrigt får vi se hur det går med det vi frösår.

rabatt
Rabatt. Foto: ©nini.tjader.2017
I den långa, smala rabatten längs grannens vägg och sovrumsfönster, kommer det mesta av perennerna upp som de ska, varvade med påskliljor och numer utblommade krokus.

rabatt
Rabatt. Foto: ©nini.tjader.2017
De randiga bladen är tulpanblad. Men de har inte haft blommor på flera år eftersom rådjuren bruakr äta upp dem. I år har rådjuren än så länge inte varit här och mumsat i sig. Det finns en randig tulpan med gröna blad i bildens mitt.

rabatt
Rabatt. Foto: ©nini.tjader.2017
Begklint, mormors glasögon och den krypande växten som får vita väldoftande blommor (som ajg inte minns vad den heter just nu), är alla på väg upp.

rabatt
Rabatt. Foto: ©nini.tjader.2017
Stora rabatten närmast parkeringen är det också fullt liv i. Och gott om tulpanblad. Här går det inte att se än om allt som brukar vara här överlevt vintern eller ej. Ett tag till så…

rabatt, fågelbad
Rabatt. Foto: ©nini.thjader.2017
I lilla rabatten bredvid fågelbadet kommer också allt upp och aronia-busken i bakgrunden har stora bladknoppar (syns inte på bilden), och även liljorna i bortre hörnet kommer fint precis som en massa annat som finns i den här rabatten.

Precis när jag var nästan helt klar med bild-dokumentationen av trädgården just nu, började det snöa. Så om jag missat något hörn eller någon växt beror det på det och att det var så kallt om händerna att det inte gick att fortsätta. Det snöar fortfarande. Ymnigt. Och vattnet i fågelbadet har frusit igen.

snö, snow
Snö 2017-04-14. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar