2017-12-03

Rätstickad trekantssjal

rätstickad_sjal
Rätstickad trekantssjal. Foto: ©nini.tjader.2017
Nu är den klar, min första rätstickade trekantssjal på riktigt. Den förra jag gjorde var mer ett test på hur man gör det (som i och för sig blev bättre än jag hade förväntat mig) än på riktigt.

garn
Garnet jag stickade med. Foto: ©nini.tjader.2017
Den är stickad i ett garn som heter Linie 59 Fano Fino som jag köpte på SY- & Hantverksmässan i Älvsjö nu i höst, hos Ejes Garn. Jag förälskade mig i färgerna på garnet som ändras vartefter man stickar. Det består av 52% ren ny ull och 48% polyacryl. Mjukt och skönt och kliar inte (vad jag känt hitintills).

rundstickor
Rundstickor. Foto: ©nini.tjader.2017

Jag stickade fram och tillbaka med rundsticka nummer 5.00 med 150 cm längd. Rundstickan är en KnitPro Symphonie som det INTE går att byta ut topparna på. Har sett en dell klagomål på att de med utbytbara toppar lätt går sönder. Men de här topparna går inte att byta ut. Jag tycker de var väldigt sköna att sticka med. Köpte dem hos HOBBII. Beställde en onsdag eftermiddag, de var här på fredagen. Det kan man kalla snabb leverans.

rätstickad_sjal
Sjalens överkant. Foto: ©nini.tjader.2017
Den här gången startade jag sjalen med 7 maskor istället för 3 som jag hade förra gången. Det blir alltså tre maskor på var sida om mittmaskan. Ökningarna för att få en trekantssjal med rak överkant görs på varje sida om mittmaskan och efter tre maskor i början på varvet och före de tre sista maskorna på varvet. När sjalen var klar fäste jag ihop kanten från båda sidorna om mittmaskan så kanten blev helt rakt.

rätstickad_sjal
Den blå rätstickade trekantssjalen. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag började på den 22 november. Den var helt klar den 1 december. Men däremellan virkade jag också två röda jul-grytlappar (ingen bild finns) till grannen som fyllde år.

Så här gör du sjalen:


  • Lägg upp 7 maskor.
  • Varv 1: sticka rätstickning
  • Varv 2: Stick 3 räta maskor, gör ett omslag, sticka 1 rät maska, gör ett omslag, sticka 3 räta maskor.
  • Varv 3: Sticka rätstickning hela varvet inklusive de omslag som gjordes på föregående varv.
  • Varv 4 och vartannat varv tills sjalen är klar: Sticka 3 räta maskor, gör ett omslag, sticka rätstickning fram till mittmaskan. På var sida om mittmaskan gör ett omslag. Sticka rätstickning tills det återstår 3 maskor på stickan, gör ett omslag, sticka 3 maskor rätstickning.
  • Varv 5 och vartannat varv tills sjalen är klar: Sticka alla maskor i rätstickning.
Fortsätt så tills sjalen har den storlek du vill ha. Maska av löst, men inte för löst, så det blir en fast kant. Fäst trådar. Klart.

Det gick åt cirka 1,5 nystan av det här garnet.

rätstickad_sjal
Sjalen med hålvarv. Foto: ©nini.tjader.2017

Jag gjorde ett hålvarv med jämna mellanrum på sjalen när jag kommit en bit på den för att få lite omväxling. Om du inte vill ha hålvarv så hoppa över det. Mina hålvarv är gjorda med cirka 10 varv emellan varje gång de gjorts.

rätstickad_sjal
Sjalens topp-vinkel. Foto: ©nini.tjader.2017

Så här gör du ett hålvarv:

Sticka ihop 2 maskor, gör ett omslag, fortsätt så varvet ut.
På nästa varv stickas samtliga maskor räta inklusive de omslag som gjordes på varvet innan.
Fortsätt med rätstickning.
OBS! Omslagen för ökningar i mitten och vid kanterna görs precis som tidigare på vartannat varv även när du stickar en hålrad.

Den sista hålraden gjorde jag när sjalen nästan var färdigstickad och cirka 2-3 varv rätstickning efter den för att få en bra kant.

Maska av löst, men inte för löst, så att kanten blir rak och fast. Klart.

rätstickad_sjal
Storlek från topp till botten ca 70 cm. Foto: ©nini.tjader.2017

rätstickad_sjal
Sjalens längd ca 70 centimeter. Foto: ©nini.tjader.2017
rätstickad_sjal
Sjalens bredd i överkant ca 150 cm. Foto: ©nini.tjader.2017
rätstickad_sjal
Sidans längd ca 102 cm. Foto: ©nini.tjader.2017
rätstickad_sjal
Färdig sjal. Foto: ©nini.tjader.2017
Randningen åstadkoms av garnet självt eftersom det byter färg vartefter man stickar.

Återstår att komma underfund med hur man bäst bär en sjal och hur man knyter den.

rätstickad_sjal
Färdig sjal om halsen. Foto: ©nini.tjader.2017
rätstickad_sjal
Rätstickad trekantssjal, färdig. Foto: ©nini.tjader.2017
garn, yarn
Det som blev kvar av garnet när sjalen var klar. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar